Kawan-kawan

Ahad, 28 Februari 2010

Ewan suka tonton filem sendiri (Kosmo)



EWAN MCGREGOR


PELAKON filem Ghost Writer, Ewan McGregor teruja dan seronok apabila pergi menonton wayang lakonannya sendiri.

Kata Ewan: "Tiada perkara yang membuatkan saya suka selain menonton filem lakonan saya. Bila menonton saya sering berfikir, adakah itu saya?

"Keadaan gelap di dalam panggung wayang membuatkan saya sering mengelamun dan berkata kepada diri sendiri yang saya ada dalam filem itu," kata bapa kepada tiga anak bersama isterinya, Eve Mavraki.

Syamsul, dari aksi ke seram (Kosmo)




PADA mulanya, ia sekadar gurauan manja seorang anak dengan bapa bagi menceriakan hari masing-masing. Tanpa disangka, sepotong ayat Syamsul yakni ingin menghasilkan tiga buah filem dalam tempoh setahun rupa-rupanya dianggap serius oleh si pendengar setia, Datuk Yusof Haslam.

Perbualan dua beranak bagai isi dan kuku itu tidak sekadar berakhir di situ. Yusof bagaimanapun menganggap anak bujangnya serius memasang angan-angan tinggi melangit lantas mahu mengotakan kata yang dilafaz.

Bahkan, Yusof sempat berkongsi azam baru Syamsul bersama pihak media dan seluruh tetamu yang menghadiri majlis kesyukuran tamat penggambaran filem Khurafat di Restoran Haslam, Kuala Lumpur minggu lalu.

Begitupun, tiada lain mampu dilakukan pemuda berusia 26 tahun itu kecuali tersenyum sendirian dan wajahnya bertukar merah padam gara-gara tidak tertahan menanggung malu mendengar ucapan daripada mulut Yusof.

Menghela nafas panjang sebelum larut dalam emosinya, Syamsul terlebih dahulu menjelaskan dia hanya bercanda menyuarakan hasrat itu tanpa mengetahui ia dijadikan cabaran lelaki tua yang amat dihormatinya itu.

"Insya-Allah, walaupun pada awalnya sekadar main-main, tapi saya tetap jadikan kata-kata ini sebagai pembakar semangat. Saya tahu ia sukar dilakukan kerana sebelum ini hanya dapat buat satu filem setahun.

"Dengan penglibatan saya dalam filem genre seram pertama, Khurafat yang dihabiskan dalam tempoh 25 hari maka saya percaya ada kebarangkalian dapat menyudahkan tiga filem pada waktu ditetapkan.

"Namun, kena tengok juga jalur filem yang dibikin. Kalau konsep filem seram atau komedi ringan, saya yakin dapat penuhi kuota dihajati. Tapi kalau buat filem genre aksi yang sukar dan perlukan banyak perancangan, saya rasa sukar hendak capai sasaran kerana asyik lewat menyudahkan kerja pengarahan.

"Enggan mengalah terlalu awal, saya sebaliknya mahu membuktikan kepada bapa dan Skop Productions Sdn. Bhd. muncul dengan tiga filem setahun," kata Syamsul yang sudah mengarahkan empat filem iaitu Evolusi KL Drift, Bohsia, Evolusi KL Drift 2 dan terbaru, Khurafat sejak tahun 2007.


SELAIN mengarah, Syamsul juga memegang watak utama sebagai Johan.


Syamsul yang banyak mewarisi bakat bapanya sebagai pelakon dan pengarah tidak dinafikan semakin mempersembahkan bakat dan potensi dalam industri perfileman tempatan.

Biarpun Syamsul mampu menjana pendapatan jutaan ringgit mengikut jejak langkah bapanya, Yusof bagaimanapun memberitahu, sehingga ke saat ini, dia masih belum bertemu titik garis kepuasan terhadap pencapaian anaknya.

Beritahu Yusof, setakat ini Syamsul hanya mampu mengarah sebuah filem setahun sebelum berniat mahu menghasilkan tiga filem dalam tempoh sama.

"Dia bukan saja berjanji dengan saya, tapi di depan emak dan datuknya juga. Saya juga terangkan kepadanya, kalau Ahmad Idham dengan umur 40 tahun boleh arahkan dua atau tiga filem setahun, mengapa Syamsul yang masih muda tidak boleh?

"Pepatah Melayu mengatakan biar lambat asal selamat sudah tidak sesuai. Kini kita kena guna biar cepat asal bagus dan selamat," kata Yusof sambil matanya mengerling ke arah Syamsul.

Filem ke-10 dengan kerjasama Grand Brilliance Sdn. Bhd. (GBSB) itu merupakan filem genre seram pertama digarap Syamsul sekali gus menampilkan sisi lain dalam kariernya sebagai sang pengarah.

"Filem ini beri pengalaman baru kepada saya. Terus-terang, banyak dipelajari antaranya termasuk ingin mengarah filem seram yang punya teknik tertentu. Saya juga dapat pengetahuan lanjut tentang penggunaan teknik cahaya dan sudut-sudut bersesuaian.

"Bukan itu saja, filem ini menampilkan perbezaan ketara kerana selain mengarah, saya juga melakonkan watak sebagai Johan. Sampaikan ada waktunya watak Johan yang selalu tertekan terbawa-bawa hingga ke luar set penggambaran," ujarnya berterus-terang.

Dalam waktu sama, Syamsul tidak mampu membendung keterujaan bergandingan dengan aktres muda dan berbakat besar, Liyana Jasmay buat kali pertama di skrin perak.

"Saya tidak menghadapi masalah mengarah aktres terbaik seperti Liyana. Sejujurnya, ia lagi memudahkan kerja saya di lokasi. Selain itu, keserasian antara saya dan Liyana mudah saja diwujudkan bagi merealisasikan watak suami isteri.

"Agaknya sebab kami sama-sama muda maka saya dan Liyana boleh berbincang tentang pengolahan satu-satu babak tanpa menghiraukan kepala angin masing-masing.


SYAMSUL mengaku banyak mempelajari teknik baru penggambaran filem seram melalui filem Khurafat.


"Saya melakonkan watak seorang pembantu di hospital bernama Johan yang mendirikan rumah tangga dengan Liyana (Aishah). Kehidupan mereka aman dan bahagia sehingga dipertengahan kehidupan mereka dihantui lembaga aneh berfizikal wanita tua.

"Ditambah munculnya bekas kekasih Johan, Anna (Sabrina Ali) bersikap pelik dan menakutkan lalu ia menambahkan ketakutan Johan dan Aishah. Kehidupan pasangan ini mula berubah setelah dihampiri pelbagai kejadian aneh.

"Kalau hendak tahu lebih lanjut kesudahan filem penuh mendebarkan ini, jangan lupa tunggu kemunculan Khurafat beberapa bulan lagi. Saya pasti ia ada perbezaan sendiri berbanding filem jalur seram lain," jelas Syamsul yang bersedia sepenuhnya mana-mana adegan bakal dicantas Lembaga Penapisan Filem (LPF).

Idea asal serta skrip Khurafat dijana bersama Syamsul dan Rizal Ashref itu menjalani penggambaran di sekitar Kuala Lumpur, Hulu Langat dan Bukit Tinggi bermula 14 Januari lalu.

Filem ke-26 terbitan Skop Productions itu dijangka menemui peminat di pawagam seluruh negara ini selewat-lewatnya sebelum penghujung tahun 2010.

Turut berlakon dalam filem dengan kos termasuk promosi berjumlah RM1.7 juta itu ialah Liyana yang melakonkan watak Aishah, Sabrina (Anna), Fauziah Nawi (Ibu Johan), Mariani (Nenek), Salina Saibi (Zura) dan Latif Borgiba (Bomoh).

Filem Alice In Wonderland dipulau (Utusan Malaysia)

LONDON 23 Feb. - Kumpulan panggung wayang, Odeon menyatakan akan memulaukan filem 3D baru Disney, Alice In Wonderland di pawagam-pawagam miliknya di Britain, Ireland dan Itali bagi membantah rancangan pelancaran lebih awal DVD filem tersebut.

Keputusan itu dibuat semalam selepas Disney menyatakan akan mula menjual kisah pengembaraan alam fantasi Tim Burton itu dalam bentuk DVD selepas 12 minggu ia ditayangkan, berbanding kebiasaan selepas 17 minggu.

Ia adalah 'pemberontakan' terbaru ke atas rancangan gergasi hiburan itu untuk melancarkan DVD lebih awal. Awal bulan ini, empat syarikat tayangan Belanda enggan menyiarkan filem tersebut sebagai tanda membantah.

Kumpulan Panggung Wayang Odeon & UCI dalam kenyataannya berkata, 'pelaburan besar' telah dibuat untuk tayangan filem 3D dan cadangan Disney itu akan menyebabkan kerugian.

Odeon dalam kenyataannya menegaskan bahawa tindakan Disney itu mungkin menyebabkan jumlah penonton merosot dan 'mengancam kewujudan pawagam terutama bagi yang bersaiz kecil dan sederhana'.

Kumpulan itu berkata, tayangan akan diteruskan di Sepanyol, Jerman, Portugal dan Austria di mana 'Disney akan mula menjual DVD filem itu pada tempoh biasa'.

Odeon adalah rangkaian panggung wayang terbesar di Britain dengan memiliki lebih 100 pawagam. Tayangan perdana Alice in Wonderland akan diadakan pada Khamis ini di London. Filem ini dibintangi Johnny Depp, Anne Hathaway dan Helena Bonham Carter.

Filem ini akan ditayangkan di layar perak pada 5 Mac ini dan rangkaian pawagam Cineworld menyatakan rancangan untuk menayangkannya selepas mencapai perjanjian dengan Disney.

Presiden pengedaran Walt Disney Studios, Bob Chapek sebelum ini berkata, cadangan pelancaran DVD lebih awal itu adalah untuk kebaikan pemilik pawagam. - AFP

Fauzi tak pernah serik (Utusan Malaysia)


fauzi nawawi bersama isteri tersayang, lisdawati.


DAHULUNYA, pelakon popular tanah air ini hanyalah berstatus sebagai 'pelakon gantian' (stuntman) untuk babak yang memerlukan aksi lagak ngeri dan pertarungan.

Diarah terjun dari bangunan, bertarung dan suatu ketika pernah mengalami keadaan mencemaskan, semuanya itu adalah rentetan pengalaman yang dilaluinya sepanjang melangkah ke pentas seni.

Bertatih dan terus bertatih, daripada sekadar pelakon untuk aksi lagak ngeri semata, dia mula membina nama sehingga boleh dikatakan menjadi pelakon yang mendapat perhatian kalangan produser.

Meskipun begitu, aksi lagak ngeri tetap teguh dalam dirinya sehinggakan dia masih menerima tawaran melakukan aksi berkenaan, baik untuk drama mahupun filem.

Bertambah membanggakan, atas pengalaman yang bertahun dilaluinya sejak pertama kali menjadi pelakon aksi lagak ngeri dalam siri Pendekar yang pernah popular sekitar 1990-an di TV3, kini, pelakon bernama Fauzi Nawawi ini sudah mendaki kejayaan demi kejayaan.

Pernah diumumkan sebagai Pelakon Lagak Ngeri Terbaik dalam anugerah Oskar 2004 anjuran Persatuan Pekerja-Pekerja Filem Malaysia (PPFM), Fauzi sering diberi kepercayaan menjadi penyelaras, koreografer dan pengarah aksi untuk penerbitan beberapa buah drama serta filem.

"Kalau aksi lagak ngeri, terjatuh, bengkak dan lebam, itu sudah biasa. Tetapi, tidaklah serius sangat.

"Paling teruk pun, saya pernah pitam akibat terjatuh dari tingkat dua sebuah bangunan sewaktu penggambaran Skuad Elit sekitar 2004.

"Walaupun sudah berada di tahap teratas dalam bidang ini, saya masih lagi menerima tawaran melakukan aksi lagak ngeri. Tapi, tidaklah seaktif dahulu,'' katanya ketika ditemui di lokasi penggambaran drama bersiri Jidin di Sungai Buloh, Selangor, baru-baru ini.

Selain melakonkan watak sebagai Antar, suami kepada pelakon Lisdawati ini juga turut memegang peranan sebagai Pengarah Aksi untuk drama bersiri terbaru ini yang akan disiarkan di slot Aksi, TV3 bermula hari ini (1 Mac).

Selain Fauzi, turut membintangi Jidin adalah Shafie Naswip selaku Fendi, Amanda Misbun (Fuza), Zahiril (Radi), Noorkhiriah (Pensyarah Rusila), Tam (Jidin), Bell Ngasri (Dazur), Kazar (Man Black) dan Didie Alias (Mak Intan).

Kali terakhir Fauzi melakukan aksi lagak ngeri adalah untuk drama bersiri Puaka Niyang Rapik.

Menerusi syarikat produksi miliknya iaitu Perfect Illusion, dia melebarkan lagi sayap dalam bidang itu untuk bergelar penyelaras, koreografer dan pengarah aksi.

"Di bawah syarikat itu, saya mempunyai empat orang yang memfokus untuk menggantikan pelakon bagi membuat babak aksi. Kesemua mereka dilindungi insuran.

"Saya juga pernah menjadi koreografer untuk aksi pertarungan bagi drama Amir Aiman, Kau Aku, Puaka Niyang Rapik dan filem Anak Halal.

"Dalam Jidin, saya menjadi Pengarah Aksi. Alhamdulillah, rezeki saya dalam bidang ini tidak pernah putus. Kalau sebagai Pengarah Aksi, sudah lapan kali saya memegang peranan itu,'' ujarnya penuh bangga.

Ditanya apakah menjadi pelakon untuk aksi lagak ngeri menjanjikan pendapatan lumayan, Fauzi sambil tersenyum menjawab dengan ringkas : "Ya, ia sangat lumayan.''

Fauzi turut berkongsi pengalaman menyeramkan apabila diminta terjun dari tingkat dua di sebuah hospital di ibu negara sewaktu penggambaran drama Skuad Elit.

"Ketika hendak terjun dari wad bersalin hospital itu, saya terlihat bayang seorang kanak-kanak yang seakan mahu menyambut saya di bawah.

"Penggambaran itu dilakukan pada waktu malam dan saya terpaksa berhenti selama 15 minit sebelum mampu melakukan aksi berkenaan,'' ujarnya yang sentiasa memikirkan faktor keselamatan terutama di bahagian tengkuk tatkala melakukan aksi terjun.

Ingatan Lisda kepada Fauzi

Menyedari hakikat bahawa suaminya sentiasa berada dalam keadaan yang berisiko, Lisdawati atau Lisda sentiasa percaya akan fokus dan keyakinan Fauzi.

Katanya yang turut menyukai aktiviti lasak, biarpun merestui Fauzi melakukan aksi lagak ngeri, dia sentiasa berpesan kepada suaminya itu akan fizikalnya ketika ini.

"Kalau aksi tersebut susah, saya selalu pesan yang dia bukanlah Fauzi Nawawi ketika 10 tahun yang lalu.

"Dengan struktur badan dia, berat badan semakin bertambah. Kena selalu beringat terutama soal keselamatan.

"Tetapi kalau dia yakin, saya okey,'' jelasnya ringkas.

Antara mengarah dan berlakon

Sementara itu, berbalik kepada Fauzi, saat diaju persoalan mengenai pertikaian antaranya dengan seorang penerbit terkenal yang mendakwanya melakukan penyelewengan, pelakon bersuara 'jantan' ini berkata, kes tersebut diserahkan kepada peguamnya untuk uruskan segala-galanya.

Fauzi dalam drama tersebut bertindak sebagai pengarah dan turut didakwa menimbulkan banyak masalah di lokasi termasuklah tidak memantau proses suntingan sebuah drama bersiri.

"Kes ini masih di peringkat perbincangan. Peguam saya sedang berurusan dengan pihak tertentu,'' katanya.

Atas pertikaian itu, Fauzi tidak terlepas ditanya apakah dia serik atau 'menutup' pintu hatinya untuk bergelar pengarah pada masa mendatang.

"Saya ada mendapat tawaran demi tawaran. Tetapi, buat masa ini, saya lebih selesa berada di posisi pelakon.

"Jadi pelakon lebih relaks. Lakonan adalah dunia saya.

"Kalau hendak jadi pengarah, ia menuntut saya mengorbankan banyak masa. Saya perlu fikir hal keluarga saya juga,'' tegas Fauzi.

Kemenangan besar The Hurt Locker (Utusan Malaysia)


COLIN Firth kini mampu tersenyum puas dan bangga dengan anugerah Pelakon Lelaki Terbaik yang dimenanginya.


MEMANG benar apa yang diperkatakan. Anugerah Akademi Filem British (BAFTA) gemar menobatkan calon bukan pilihan dalam majlis mereka.

Jika diperhatikan senarai pemenang BAFTA dan membandingkannya dengan pemenang di Golden Globe dan Screen Actors Guild (SAG), adakalanya tersasar juga.

Tidak semestinya pemenang di Golden Globe dan SAG, dapat mengulangi kejayaan di BAFTA.

Apatah lagi, BAFTA juga merupakan salah sebuah acara anugerah perfileman yang mampu menentukan pemenang Oscar.

Pada acara yang berlangsung pada 21 Februari lalu bagai memberi tanda bahawa filem The Hurt Locker mampu memberi saingan hebat di pentas Oscar kira-kira dua minggu sahaja

Di BAFTA, The Hurt Locker berjaya merangkul enam anugerah termasuk Filem Terbaik sekali gus menewaskan filem terlaris abad ini, Avatar yang hampir pulang dengan tangan kosong.

Tidak cukup dengan itu, The Hurt Locker turut mencatat sejarahnya tersendiri apabila sutradaranya, Kathryn Bigelow memenangi kategori Pengarah Terbaik.

Seribu kemanisan buat Kathryn apabila dia menjadi pengarah wanita pertama menerima gelaran tertinggi itu sepanjang lebih setengah abad penganjuran BAFTA.

Dengan kemenangan itu, secara tidak langsung meletakkan Kathryn kini sebagai calon utama untuk memenangi Oscar dalam kategori yang sama.

Beberapa minggu sebelum BAFTA, Kathryn terlebih dahulu menerima pengiktirafan daripada Directors Guild Award sebagai Pengarah Filem Terbaik dengan menewaskan bekas suaminya, James Cameron.

Sewaktu berucap selepas menerima anugerahnya daripada Dustin Hoffman, Kathryn tidak menyangka kemenangan akan berpihak kepada dirinya dan juga filem The Hurt Locker.

Apatah lagi, dia berdepan dengan saingan yang cukup hebat daripada empat pengarah lain termasuk Cameron.

"Kemenangan ini memang tidak disangka sama sekali. Kami benar-benar terharu dan tersentuh dengan pengiktirafan sebesar ini.

"Saya juga menyifatkan kemenangan ini sebagai sesuatu yang tidak terjangkau oleh akal kami," katanya yang benar-benar terkejut dengan kemenangan besar The Hurt Locker pada malam itu.

Selain Filem dan Pengarah Terbaik, filem tersebut turut memenangi empat anugerah lain iaitu Sinematografi Terbaik, Lakon Layar Asal Terbaik, Suntingan Terbaik dan Bunyi Terbaik dalam acara yang penuh gilang-gemilang itu.

The Hurt Locker mengisahkan tentang sekumpulan tentera elit yang ditugaskan untuk mematikan bom di kala perang sedang meletus di Iraq.

Walaupun mendapat lapan pencalonan seperti The Hurt Locker, Avatar hanya mampu berpuas hati dengan dua anugerah yang dimenangi mereka iaitu Rekaan Produksi dan Kesan Khas Visual Terbaik.

BAFTA kali ini juga memperlihatkan kecemerlangan anak watannya menerusi kemenangan Colin Firth dan Carey Mulligan yang masing-masing mengungguli kategori Pelakon Lelaki dan Wanita Terbaik.

Kemenangan Firth menerusi filem A Single Man dilihat sedikit mengejutkan apabila dia berjaya menewaskan calon utama, Jeff Bridges yang dari awal sudah disebut-sebut akan mengulangi kejayaannya untuk kali ketiga.

Tetapi, jika hendak diukur persembahan lakonan Firth dalam filem arahan pereka fesyen terkenal, Tom Ford itu memang kehebatannya tidak dapat disangkal lagi.

Membawakan watak sebagai seorang profesor homoseksual yang berdepan dengan depresi selepas kematian kekasihnya benar-benar membuktikan Firth merupakan aktor yang hebat.

"Saya hampir menolak tawaran berlakon filem ini kerana merasakan wataknya cukup berat untuk saya bawakan.

"Bayangkan, saya sudah bersiap-sedia untuk membalas emel Ford dan seterusnya menolak tawarannya.

"Tetapi, ketika itu ada seseorang yang datang ke rumah saya untuk membaiki peti ais lalu saya tidak jadi untuk membalasnya. Saya patut berterima kasih kepada orang tersebut," ucapnya sambil berseloroh.

Wataknya dalam filem tersebut juga telah melayakkan Firth dicalonkan untuk Oscar bersama-sama Bridges, George Clooney, Morgan Freeman dan Jeremy Renner.

Biarpun masih baru dalam bidang lakonan, ternyata filem An Education membawa tuah buah Mulligan yang baru berusia 24.

Membawakan watak sebagai seorang pelajar sekolah yang menjalinkan hubungan sulit dengan lelaki berusia 20 tahun lebih tua daripadanya walaupun dalam masa yang sama lelaki tersebut mempunyai teman wanita.

Dalam filem yang berlatar belakangkan tahun 1960 di London itu, lakonan Mulligan memang meninggalkan kesan mendalam sehingga tersenarai sebagai antara lakonan terbaik sepanjang 2009.

"Terima kasih BAFTA atas kemenangan ini. Tahun lalu, saya hanya hadir sebagai tetamu dan tumpang gembira apabila melihat mereka yang menjulang anugerah.

"Kini, giliran saya pula untuk berada di pentas ini dan sama sekali saya tidak pernah bermimpi untuk mengecapi kemenangan ini," ujarnya.

Mulligan mengalahkan pencabar terdekatnya, Meryl Streep yang dicalonkan untuk filem Julie & Julia selain Saoirse Ronan, Gabourey Sidibe dan Audrey Tautou.

Walau bagaimanapun, calon kegemaran, Sandra Bullock tidak dicalonkan berikutan filem lakonannya, The Blind Side telah melepasi tarikh tayangan seperti mana yang disyaratkan.

Biarpun memenangi Pelakon Wanita Terbaik, namun Mulligan terpaksa akur dengan kemenangan bintang filem Twilight, Kristen Stewart bagi anugerah Orange Rising Star.

Sementara itu, Christoph Waltz dan Mo'Nique terus mencipta hatrik dengan kemenangan menerusi kategori Pelakon Pembantu Lelaki dan Wanita Terbaik.

Mereka memenanginya untuk filem Inglourious Basterds dan Precious: Based on the Novel "Push" by Sapphire sekali gus menyakinkan ramai pihak bahawa mereka mampu mempertahankan kemenangan mereka pada Oscar nanti.

Khamis, 25 Februari 2010

Fazura tidak diterima istana? (Utusan Malaysia)


FAZURA HARUS LEBIH BIJAK DAN BERHATI-HATI DALAM MEMBERIKAN KENYATAAN PADA MASA DEPAN.


HUJUNG minggu lalu, sebuah akhbar mingguan ada melaporkan pengakuan cinta Fazura dengan seorang kerabat diraja.

Majalah hiburan Hai (terbitan Kumpulan Utusan) edisi bulan ini juga ada memuatkan cerita yang sama.

Dalam majalah Hai, Fazura atau lebih mesra dengan panggilan Faz mengakui, kerabat diraja berkenaan merupakan satu-satunya lelaki dalam hidupnya ketika ini.

"Faz dengan dia ada berbincang soal kahwin. Yalah setiap pasangan ada matlamat dalam hubungan. Apa yang boleh Faz katakan, dah tiada masa untuk main-main," kata Fazura dipetik sebagai berkata dalam majalah Hai yang memuatkan wajahnya sebagai penghias muka depan.

Berdasarkan siri pengakuan itu, barangkali kita semua dapat membayangkan betapa bahagianya Fazura dengan kisah cintanya.

Kenyataan itu juga seperti mengesahkan Fazura dan kerabat diraja berkenaan benar-benar dilamun cinta dan sudah bersedia untuk mengakhiri zaman bujang mereka.

Semua ini juga terpancar pada air muka Fazura yang sentiasa ceria setiap kali berhadapan dengan media mahupun peminat-peminatnya.

Itulah peribadi Fazura. Dia seorang yang sangat ramah dan suka bercerita mengenai kebahagiaan yang sedang dikecapinya.

Di kalangan wartawan, dia disenangi kerana sentiasa menjadi dirinya sendiri dan tidak hipokrit.

Namun, ketika dia seronok berkongsi cerita-cerita indah itu, barangkali aktres kelahiran negeri Pahang, Darul Makmur ini terlupa bahawa tidak semua perkara yang indah bagi dirinya juga indah buat orang lain.

Dalam hal ini, pelakon yang bakal menginjak usia 27 tahun pada September depan barangkali sudah terjerat dengan keterbukaannya sendiri.

Pelakon popular tanah air ini tentunya terlupa bahawa tidak semua yang kita rancang akan menjadi kenyataan.

Berdasarkan laporan kisah cinta Fazura yang semakin banyak disiarkan di media, Hits mendapat khabar bahawa segala kenyataan yang dikeluarkan oleh wanita itu tidak disenangi oleh pihak istana.

Menurut sumber istana, segala kenyataan Fazura mengenai apa yang disiarkan dalam media selama ini sekadar pandangan peribadinya semata-mata.

"Dia (Fazura) yang tonjolkan dirinya. Sedangkan bukan dia seorang sahaja kawan wanita kerabat diraja itu," kata sumber istana kepada Hits baru-baru ini.

Kesediaan sumber tersebut memberikan kenyataan tidak merestui hubungan pelakon itu dengan kerabat diraja berkenaan disebabkan terlalu banyak laporan tidak tepat yang disiarkan dalam media selama ini.

"Istana tidak dapat menerimanya (Fazura)," kata sumber itu lagi yang mengharapkan penjelasan ini akan membuatkan Fazura berhenti daripada menjaja kisah cintanya dengan kerabat diraja.

Ketika ini kedudukan mengenai wanita mana yang bakal menjadi bakal isteri kerabat diraja itu terlalu awal untuk dihebahkan.

"Sudah tentu istana mahukan kerabat diraja bertemu jodoh dengan seorang wanita yang tidak pernah terlibat dalam kontroversi tidak kira sama ada gadis kampung atau anak raja," kata sumber itu lagi.

Dan istana juga tidak menolak kemungkinan jodoh buat kerabat diraja itu akan ditentukan oleh ayahanda dan bonda kerabat berkenaan.

Akhirnya Puteri Sarah jumpa media (Utusan Malaysia)


SALAH satu adegan yang dipaparkan menerusi drama Asmaradana.


PADA 2 Februari lalu, kebanyakan wakil media yang hadir di majlis pratonton filem terbaru lakonan Puteri Sarah dan Nabil (Raja Lawak) berjudul Lu Pikirlah Sendiri De Movie tentunya mahu melihat sejauh mana keupayaan dua pelakon itu mengemudi filem tersebut.

Ini kerana, filem arahan Aminah Rhapor itu merupakan penampilan pertama dua pelakon terbabit sebagai pelakon utama sejak menceburkan diri dalam bidang lakonan.

Namun, cerita Lu Pikirlah Sendiri De Movie atau gaya lakonan para pelakonnya kurang diperkatakan wartawan yang membuat liputan, sebaliknya 'kisah di belakang tabir' majlis itu yang membabitkan Puteri Sarah dan kekasihnya, Ammar pula yang menjadi tumpuan.

Pada acara itu, berlaku suatu insiden membabitkan Ammar dan jurugambar Utusan Malaysia, Rashid Mahfof serta Puteri Sarah yang mahu mengaturkan sesi fotografi dengan pasangan yang sedang hangat bercinta itu di luar pawagam.

Sayangnya, Ammar tidak bersetuju dengan cadangan itu dan sebelum berakhirnya pratonton Lu Pikirlah Sendiri De Movie itu, pasangan itu seolah-olah menghilangkan diri sehingga menimbulkan tanda tanya di kalangan wakil-wakil media.

Selepas lebih dua minggu insiden itu berlaku, Puteri Sarah sukar dihubungi bagi menjelaskan perkara tersebut.

Namun, baru-baru ini, kelibat Puteri Sarah kelihatan pada penggambaran drama bersiri Asmaradana di Ampang, Selangor. Melihat kelibat artis itu, menyebabkan wakil media yang berada di lokasi drama itu menghampirinya.

Pelakon dan model iklan ini menegaskan, dia bukannya melarikan diri daripada wartawan.

Sebaliknya, jadual seninya agak padat dengan penggambaran drama lakonannya berjudul Atillia di sekitar Kuala Lumpur dan Shah Alam, selain tidak berhasrat memanjangkan lagi insiden tersebut.

"Sekarang ini saya agak sibuk dengan penggambaran drama bersiri Asmaradana. Sebelum itu saya juga sibuk menjalani penggambaran drama Atillia. Sampaikan dalam sehari saya berlakon di dua lokasi iaitu di Shah Alam dan Kuala Lumpur.

"Saya tidak sempat untuk menjelaskan tentang insiden yang berlaku itu. Selain itu, saya juga tidak rasa sangat insiden itu berlaku ke atas saya kerana semua ini pasal dia (Ammar). Saya sampaikan tidak ada ruang hendak berfikir.

"Sebabnya kalau saya terlebih fikir ia akan menjejaskan diri saya pula," katanya kepada sekumpulan wartawan di lokasi penggambaran Asmaradana arahan Feroz Kader di Ampang, Selangor, baru-baru ini.

menyebarkan fitnah

Pada sidang akhbar selama kira-kira 10 minit itu, Puteri Sarah juga diasak dengan pelbagai soalan termasuk kenyataannya melalui laman sesawang sosial Facebook yang menuduh seorang wartawan dari akhbar harian tabloid telah menyebarkan fitnah.

Kenyataan Puteri Sarah dalam laman sosial itu antara lain mendakwa wartawan terbabit mereka cerita bahawa berlaku pertengkaran antaranya dengan Ammar pada majlis pratonton Lu Pikirlah Sendiri De Movie.

Malah, pelakon remaja itu juga mencabar wartawan terbabit menjunjung al-Quran bagi membuktikan kebenaran kata-katanya sehingga ia mencetuskan sedikit insiden bertegang urat apabila wartawan itu turut serta pada sidang akhbar tersebut.

"Setahu saya tidak ada bukti mengatakan saya bergaduh dengan Ammar. Ammar datang pada hari itu kerana dia mahu mendapatkan borang keahlian Seniman (Persatuan Seniman Malaysia) daripada Zed Zaidi yang kebetulan hadir pada majlis itu.

"Saya tulis semua itu di Facebook bukan kerana mahu memburuk-burukkan sesiapa tetapi saya cakap sesuatu yang umum. Saya minta maaf kalau sudah buat salah dengan para wartawan. Semua ini bukan saya yang mulakan tetapi Ammar yang mulakannya dulu," jelasnya memohon pertimbangan media.

Menjelaskan kepada hampir 20 wartawan pada majlis itu kata Puteri Sarah, punca dia meninggalkan majlis pratonton Lu Pikirlah Sendiri De Movie lebih awal kerana terikat dengan penggambaran drama Atillia di Shah Alam pada masa yang sama.

Sementara itu, pengarah Asmaradana, Feroz Kader sewaktu ditemui para wartawan berharap agar cerita-cerita kontroversi yang berlaku di antara Puteri Sarah dan Ammar itu tidak menjejaskan sambutan pada penonton sewaktu ia mula ditayangkan menerusi slot Samarinda pada 9 Mac ini di TV3.

"Tidak dinafikan dengan adanya cerita-cerita yang panas macam inilah para penonton akan lebih mengenali pelakon itu. Tetapi saya yakin penonton sekarang sudah bijak menilai antara kualiti jalan cerita sesebuah drama dan kisah-kisah sensasi yang membabitkan para pelakonnya.

"Memang ada kesan kalau para penonton tidak suka dengan seseorang pelakon itu tetapi saya harap ini tidak berlaku dalam Asmaradana sewaktu ia ditayangkan kelak," komennya.

Selain Puteri Sarah, Asmaradana yang mengandungi 25 episod itu turut dilakonkan oleh ramai pelakon popular antaranya Tiz Zakiah, Shaheizy Sam, Iqram Dinzly, Norish Karman, Rozita Che Wan dan Natasha Hudson.

Selasa, 23 Februari 2010

Pengalaman tiga pelakon Niyang Rapik (Utusan Malaysia)


ZED, Liyana dan Shaheizy merupakan antara pelakon yang menjayakan filem Niyang Rapik.


BAKAL ditayangkan 25 Februari ini, filem terbaru arahan Ahmad Idham berjudul Niyang Rapik bakal menambahkan lagi koleksi cerita seram yang dilahirkan penggiat filem tanah air itu.

Mengambil latar Tasik Kenyir, Terengganu sebagai antara lokasi penggambaran, Niyang Rapik merupakan filem yang diadaptasi daripada siri televisyen, Puaka Niyang Rapik.

Mengetengahkan cerita lima sahabat yang datang ke Kampung Niyang Rapik untuk menjalankan kajian sejarah, pelbagai kejadian ngeri menghantui mereka sejurus meninggalkan kampung tersebut.

Cerita bermula apabila mereka dikejutkan dengan kematian Zack, lakonan Fizz Fairuz, secara misteri. Kematian Zack benar-benar memeranjatkan empat rakan karibnya iaitu Helmi (Kamal Adli), Saiful (Zed Zaidi), Zizan (Shaheizy Sam) dan Amir (Awal Ashaari).

Setelah diselidik, mereka berempat mendapati Zack telah mengambil sebilah kerambit lama dari kampung berkenaan. Namun, ia bukanlah punca sebenar mengapa mereka terus 'diganggu' walaupun barang tersebut telah dikembalikan.

Selain Fizz, Kamal, Zed, Shaheizy dan Awal, Niyang Rapik turut dibintangi satu-satunya pelakon wanita utama iaitu Liyana Jasmay.

Membawakan watak sebagai Laila, Liyana berkata, ia merupakan watak yang tidak memerlukannya memberikan banyak ekspresi dan emosi.

Ini kerana, Laila dalam Niyang Rapik muncul sebagai roh.

"Tidak sukar membawakan watak Laila kerana mood untuk berlakon banyak dibantu oleh persekitaran.

"Tetapi saya rasa cukup mencabar ketika berada di atas rumah bot di Tasik Kenyir dalam jangka masa yang panjang. Bayangkan dalam bot yang serba kekurangan,tiada bekalan elektrik dan keperluan asas yang lain," cerita Liyana mengenai pengalamannya berlakon dalam Niyang Rapik ketika ditemui pada sesi fotografi bersama Hits baru-baru ini.

Artis kecil molek itu memberitahu, menerusi Niyang Rapik, dia merasa bertuah kerana buat pertama kali dapat bekerja bersama wajah-wajah yang baru dalam kariernya.

Mereka terdiri daripada Ahmad Idham, Awal, Zed dan Shaheizy.

Biarpun baru, dia dapat menyesuaikan diri dengan mudah.

"Dengan Fizz Fairuz dan Kamal, sebelum ini kami pernah berlakon bersama. Saya anggap mereka seperti adik beradik saya sendiri.

"Bersama Awal, Zed dan Shaheizy pula, masing-masing sudah tahu apa yang hendak dilakukan ketika bekerja.

"Ahmad Idham pula seorang yang amat serius di tempat kerja,'' ujar Liyana.

Pengalaman membawa bot - Zed Zaidi

Berlainan pula dengan Zed Zaidi. Sepanjang 10 hari penggambaran di Tasik Kenyir, satu perkara yang sukar dilupakan adalah apabila dia perlu mengemudi bot.

"Memang dalam cerita Niyang Rapik, saya perlu kemudi bot. Ia cukup mencabar kerana di dalam tasik masih terdapat kayu-kayu.

"Ada sebuah bot yang dibawa oleh orang lain telah bocor akibat terlanggar kayu. Ia membuatkan saya bimbang.

"Lagipun, ini kali pertama saya berada di Tasik Kenyir,'' katanya membuka bicara mengenai filem terbitan Excellent Pictures Sdn. Bhd., syarikat milik Ahmad Idham itu.

Melahirkan rasa syukur kerana tidak mengalami sebarang perkara buruk sepanjang tempoh penggambaran, Zed berkata, hari pertama penggambaran iaitu 27 Jun tahun lalu merupakan hari ulang tahun kelahirannya yang ke-29.

"Meskipun pertama kali berada di Tasik Kenyir, saya memang sudah ada pengalaman mengikuti aktiviti lasak termasuk berkhemah di hutan.

"Sebab itu, apabila diminta tinggal di atas rumah bot, saya tidak menghadapi masalah,'' jelasnya sambil berkata dia pernah terlihat gajah ketika berada di dalam hutan di sekitar Tasik Kenyir.

Shaheizy makin laku

Bagi Shaheizy pula, kalau bercakap tentang karier lakonan, dia merupakan antara pelakon yang semakin mendapat perhatian ramai ketika ini.

Filem Adnan Semp-It terbitan MIG Production Sdn. Bhd. (MIG) yang dikatakan sudah mencapai kutipan lebih RM7 juta seakan menjadi pemacu kepada popularitinya.

Begitu juga dengan kekuatan wataknya saat berlakon dalam beberapa filem lain terutama Bohsia...Jangan Pilih Jalan Hitam yang turut menaikkan namanya.

"Selepas ini saya akan muncul dengan beberapa filem seperti Evolusi KL Drift 2 dan Ngangkung. Saya juga akan terlibat dengan Adnan Semp-It yang dihasilkan untuk drama bersiri pula,'' katanya.

Tentang pengalaman berlakon dalam Niyang Rapik, Shaheizy menjelaskan pada mulanya, dia mengalami kesukaran ketika berada di Tasik Kenyir.

"Saya memang tidak biasa dengan adventure. Tetapi, lama-kelamaan, segalanya cukup menyeronokkan.

"Biarpun pertama kali jumpa di lokasi penggambaran dengan Kamal, Zed dan Liyana saya tidak punyai masalah untuk rapat dengan mereka,'' ujar Shaheizy yang tidak sabar untuk melihat reaksi penonton terhadap filem tersebut.

Isnin, 22 Februari 2010

Cinta Laura - You Say AQ

Lagu : You Say AQ

Penyanyi : Cinta Laura

* Lagu tema Upik, Abu dan Laura

Matahariku

Tajuk Lagu : Matahariku

Penyanyi : Agnes Monica

* Merupakan lagu tema siri Jelita yang pernah disiarkan dalam TV3

Siong Promo - TV3

The Hurt Locker Movie Trailer

The Hurt Locker atasi Avatar pada BAFTA (Utusan Malaysia)


Kathryn Bigelow (kiri) dengan bangga memegang piala anugerah Pengarah Terbaik BAFTA 2010 dan gambar atas menunjukkan babak cemas bom diletupkan dalam filem The Hurt Locker arahannya. - AP/ Agensi


LONDON 22 Feb. - Kegilaan rakyat Britain terhadap filem The Hurt Locker telah membolehkan filem itu mengatasi Avatar dengan merangkul enam anugerah termasuk bagi anugerah filem terbaik pada Anugerah Akademi Filem Britain (BAFTA) 2010.

Kathryn Bigelow memenangi anugerah pengarah terbaik menewaskan pengarah filem Avatar, James Cameron, yang juga bekas suaminya menerusi filem yang mengisahkan mengenai skuad pemusnah bom di Iraq.

"Ia sangat bermakna apabila filem ini mampu menyentuh hati dan minda penonton," kata Bigelow semalam.

Kedua-dua filem mendapat lapan pencalonan pada anugerah Britain, dianggap sebagai kayu pengukur terhadap kejayaan pada Anugerah Akademi di Los Angeles yang dijadual pada bulan depan dengan kedua-dua filem tersebut memperolehi sembilan pencalonan untuk anugerah Oscar.

The Hurt Locker turut merangkul anugerah Britain untuk sinematografi skrip filem asli, suntingan dan kesan bunyi terbaik.

Sementara itu, Avatar pula meraih anugerah untuk penerbitan rekaan dan kesan visual terbaik menerusi garapan rekaan planet yang dihuni oleh spesies berkulit biru yang digelar Na'vi.

Penulis skrip Hurt Locker, Mark Boal mendedikasikan anugerah filem terbaik itu untuk sebuah harapan keamanan.

Bigelow turut memberikan penghormatan kepada askar-askar yang berkhidmat di Iraq dan berkata, sasaran filem itu adalah 'meletakkan fokus terhadap situasi yang sangat- sangat sukar'.

"Saya harap dalam apa jua pun, filem ini boleh dibahaskan... dan membawa pendekatan terhadap konflik mengenainya," katanya. - AP

Siapa yang kena fikir? (Utusan Malaysia)


NABIL dan Mila bersama para pelakon filem Lu Pikirlah Sendiri de Movie pada majlis pratonton filem itu di Kuala Lumpur baru-baru ini.


KONTROVERSI terlebih dahulu menghangatkan filem ini sebelum ia ditayangkan di pawagam. Hal ini berlaku apabila pelakon utamanya membuat komen negatif dalam akhbar. Apa yang menarik, adakah komen pelakon sesebuah filem mampu memberikan kesan tertentu terhadap filemnya?

Sememangnya agak biasa bagi pelakon utama sesebuah filem memberikan komen tentang filem terbaru lakonannya walaupun filem tersebut belum ditayangkan.

Begitu juga bukan luar biasa bagi pelakon utama memberikan pandangan tentang lakonannya yang dirasakannya tidak cukup baik yang mungkin boleh disampaikan dengan lebih baik lagi. Komen yang berbau negatif seperti ini bukanlah sesuatu yang salah, cuma komen sedemikian terhadap keseluruhan filem barangkali tentulah tidak wajar.

Ini kerana si pelakon tentulah terlebih dahulu telah membaca skrip dan memahami ceritanya dan dia boleh menolaknya daripada terlibat. Walau bagaimanapun pernah berlaku penerbit dan pengarah filem membuat komen yang negatif terhadap filemnya sebagai strategi pemasaran untuk menarik perhatian khalayak.

Bagaimanapun apabila sesebuah filem itu sudah siap dan ditayangkan, maka tugas pengarah dan pelakon sebenarnya sudah selesai. Saya sendiri sebagai penonton sebenarnya tidak mudah untuk bersetuju dengan komen-komen awal terutama pelakon sebelum menonton sendiri sesebuah filem itu.

Ini kerana sesebuah filem itu akhirnya dinilai pada apa yang dipaparkannya. Mampukah pengarah menggunakan mediumnya untuk mengangkat sesebuah naratif dan apakah naratif itu kemudian mampu menjentik minda kita untuk turut berkongsi pengalaman watak dan pemikiran yang hendak dilontarkan melalui naratif itu.

Filem Lu Pikirlah Sendiri de Movie bukan sahaja menggunakan tagline popular Ahmad Nabil pemenang program Raja Lawakk 2 malah turut menggunakan Nabil sendiri sebagai pelakon utamanya. Nabil memainkan watak dirinya sendiri. Namun setelah menonton filem ini, sukar untuk kita mengatakan filem ini sebuah autobiografi Nabil. Hal ini kerana plot filem ini sebenarnya tidak mengangkat liku-liku kehidupan Nabil. Malah watak Nabil dalam filem ini tidak pun digambarkan sebagai membawa dirinya yang berusaha menjadi pelawak yang hebat. Barangkali penulis lakonlayar filem ini mahu memaparkan liku-liku awal Nabil sebelum menjadi popular tetapi sekali lagi apakah liku-liku tersebut menjurus kepada Nabil sebagai pemenang Raja Lawak?

Malangnya hal ini tidak berlaku, sedangkan nama sebenar Nabil dan ungkapan popular Nabil "Lu Pikirlah Sendiri" digunakan dalam filem ini (Nabil seharusnya mendaftarkan hak cipta tagline tersebut daripada digunakan sewenangnya). Penggunaan dua pendekatan tersebut seharusnya sudah menjurus kepada liku-liku kehidupan (biografi) Nabil. Jika tidak, seharusnya penulis skrip tidak menggunakan tagline tersebut dan watak Nabil tidak menggunakan nama sendiri.

Dalam filem Lu Pikirlah Sendiri de Movie, watak Nabil adalah seorang pemuda yang tidak mempunyai kerja tetap tetapi cuba membaiki kehidupan keluarganya. Adiknya Aishah (Mila) masih bersekolah dan ayahnya terlantar sakit sedangkan ibunya (Liza Othman) tidak bekerja. Nabil lalu bekerja sebagai pengantar surat dan juga membuat beberapa kerja sampingan.

Di tempat kerjanya, Nabil jatuh hati dengan gadis se pejabat tetapi kemudian kecewa apabila dapat tahu gadis itu akan berkahwin dengan bosnya. Pada masa yang sama Nabil menjadi mangsa kebencian seorang pelajar dan model yang jelita dan kaya, Natasya (Puteri Sarah), tetapi kebencian itu kemudiannya berubah apabila Nabil tiba-tiba popular selepas memenangi satu program muzik di televisyen bersama kumpulan Meet Uncle Hussein.

Apakah Lu Pikirlah Sendiri De Movie sebuah komedi atau drama keluarga Melayu biasa? Yang nyata filem ini mempunyai plot yang kacau. Aminah Rhapor sebagai penulis seharusnya jelas dengan watak-watak utamanya. Membina perwatakan yang meyakinkan bukan sahaja pada watak Nabil tetapi watak-watak lain yang melengkapkan drama ini.

Apakah matalamat watak Nabil, bagaimana dia boleh menjadi pemuzik sedangkan di awalnya tidak diberikan latar sedemikian. Unsur kebencian Natasya kepada Nabil jelas dibuat-buat lalu merimaskan dan klise tanpa alasan yang kukuh.

Kebanyakan peristiwa diadakan sekadar untuk mewujudkan adegan. Hal ini kerana tanpa menguasai pembinaan watak-watak tersebut menyebabkan struktur adegan dalam perjalanan plot filem ini menjadi lemah dan hilang matlamat. Penonton bukan sahaja tertanya-tanya peranan Meet Uncle Hussein sebagai korus (yang boleh membantu membawa naratif) dalam filem ini tetapi juga fungsi watak-watak Sarah, Zizan dan beberapa watak lain yang tidak jelas.

Aminah Rhapor yang sebelum ini lebih dikenali sebagai pengarah teater (antaranya teater Tanah Bernanah dan Siti Di Alam Fantasi) seharusnya memahami kepentingan membina jalur watak-watak yang kuat dan meyakinkan. Sebuah filem komedi sekalipun sebenarnya memerlukan watak yang ampuh untuk membina naratif yang kuat. Bukan menyerahkan kepada penonton sahaja untuk 'memikirkannya sendiri.

Sabtu, 20 Februari 2010

'My Name Is Khan' Berjaya Mengangkat Islam Di Mata Barat (mStar Online)

Shah Rukh Khan dan Kajol merupakan pelakon utama dalam filem itu.

PENANTIAN untuk menonton filem My Name Is Khan (MNIK) adalah sesuatu yang sukar difahami jika anda bukan peminat 'King Khan' atau Datuk Shah Rukh Khan.

Menonton dan menghayati setiap dialog yang diucapkan oleh Shah Rukh dalam filem MNIK, yang mengangkat martabat orang Islam di seluruh dunia ini, ibarat satu 'tanggung jawab' .

Atas beberapa sebab, filem ini tidak boleh dilihat dari perspektif filem Bollywood kerana penghasilan dan cara garapan filem ini jauh berbeza dari semua filem Hindustan yang pernah ditonton.

Tidak ada lagu merdu yang berjela-jela atau persalinan pakaian hingga durasi lima minit, tidak ada kesedihan yang klise seperti yang selalu ada dalam filem Bollywood dan tiada tarian. Anda mungkin kecewa tapi bagi peminat Shah Rukh, apa saja yang dihidangkan oleh bintang ternama ini adalah satu cenderahati.

Bagi mereka yang berharap menyaksikan sebuah lagi filem Hindustan pasti akan sedikit kecewa kerana pengarah Karan Johar berjaya lari dari expectation peminat filem Hindi.

Tapi durasi filem MNIK sama seperti semua filem Hindustan yang pernah anda tonton iaitu hampir 3 jam. Filem ini hidup dari awal hingga akhir kerana babak-babak realistik yang cuba dipaparkan dari kaca mata seorang pengarah bukan beragama Islam, Karan Johar.

Karan sejujurnya cuba bercerita tentang dilema seorang Islam bernama Rizvan Khan, yang mempunyai penyakit Aspergers sindrom (sejenis penyakit Autistik) yang dicurigai oleh bangsa Amerika. Rizvan dicop sebagai pengganas hanya kerana dia orang Islam dan peristiwa ini berlaku selepas kejadian hitam 9/11.

Disebabkan penyakitnya, Rizvan mempunyai masalah sosial dan tidak mampu berinteraksi secara normal.

Ibu Rizvan selalu menekankan bahawa tidak ada orang Islam baik dan orang Islam jahat, tidak ada orang Kristian baik dan orang Kristian jahat dan tidak ada orang Hindu baik dan orang Hindu jahat.

Kebaikan dan kejahatan ada pada manusia, tetapi itu tidak ada kaitannya dengan agama yang dianuti. Didikan ibu terpahat erat dalam benak Khan hingga Rizvan merasa didikan ibunya benar tetapi realiti yang dihadapinya sangat jauh berbeza.

Setelah ibunya meninggal, Rizvan terpaksa tinggal dengan adik lelakinya (lakonan Shergill) di Amerika. Di sinilah dia berjumpa dan jatuh hati dengan pedandan rambut bernama Mandira (Kajol), seorang ibu tunggal yang baik hati, bebas laku dan tinggal bersama anaknya, Sam, 6.

Cerita cinta Rizvan-Mandira agak luar biasa kerana latar belakang kedua mereka yang berlainan agama dan gaya hidup.Perkahwinan mereka yang mulanya mendapat tentangan adiknya, berakhir dengan baik. Namun kisah cinta mereka yang baru bermula 'terputus' apabila peristiwa September 11 di New York City menjadi penyebab beberapa insiden.

Sam dibelasah teruk hingga mati di sekolahnya kerana namanya ditukar ke 'Khan' sempena nama ayah tirinya, Rizvan Khan. Disebabkan insiden tragis ini, Mandira menolak Rizvan dan menghalaunya.

Segalanya berubah, kedua-duanya terpisah dan cerita cinta mereka bergilir mengharu birukan emosi penonton.

Hanya satu saja syarat diberikan untuk Rizvan kembali ke pangkuan Mandira. Dia harus berjumpa dengan Presiden Amerika dan memberitahunya, My Name Is Khan...And I Am Not A Terrorist.

Bagi Mandira, selagi namanya Khan, dia akan tetap dianggap sebagai pengganas. Dan di sinilah babak pertama filem ini bermula, di mana Rizvan 'Shah Rukh' Khan mengenggam tiga biji batu hitam sambil mulutnya berzikir 'Qul Huwallahu Ahad' sehingga menimbulkan curiga mata-mata yang memandang.....

Perlakuan 'rasial' yang dialami Rizvan ada kalanya menyentuh perasaan, ada ketika membuat kita terfikir bagaimana buruk sangka dapat membuat manusia berubah dari baik ke sifat haiwan.

My name is Khan mendapat bantahan parti Hindu, Shiv Sena, di tanah airnya sendiri hanya kerana satu kenyataan Shah Rukh yang membela pemain kriket Pakistan agar diserapkan ke India Premier League (IPL).

Kemarahan Shiv Sena tercetus kerana hubungan India-Pakistan yang hingga sekarang masih dilanda perang dingin. Akibat kenyataan Shah Rukh, Shiv Sena berusaha melarang filem My Name is Khan ditayang di India.

Kini, filem ini semakin dingin sambutannya di Mumbai, berbeza sekali dengan respon di Amerika dan Eropah.

Sejauh mana, bangsa Amerika menerima filem ini masih terlalu awal untuk dibuat rumusan.

Sembilan tahun setelah tragedi peristiwa 9/11, paranoia atau sikap perkauman terhadap umat Islam yang ditindas akhirnya berjaya digambarkan secara menarik sekali melalui sebuah layar filem Bollwyood.

MNIK berjaya menyingkap sikap rasis Amerika terhadap Islam. Lebih tepat, buruk sangka keterlaluan terhadap apa saja yang berbau Islam.

Diskriminasi barat terhadap Islam seperti yang ditunjukkan di dalam MNIK adalah satu fakta yang pernah terjadi terhadap Shah Rukh sendiri.

Filem itu berkisar tentang hubungan Rizvan dan Mandira, antara seorang individu bernama Rizvan dan pengaruhnya di sebuah negara barat hingga menimbulkan kebangkitan semangat solidariti sesama orang Islam lantas menutup terus mulut bangsa barat tentang Islam.

Terdapat tiga isu penting yang dikupas dalam filem ini: Islam, Cinta Seorang Autistik dan Pengorbanan.

MNIK berbicara tentang Islam dan bagaiman pandangan dunia terhadap Islam.

Agama bukanlah kriteria untuk menentukan orang itu baik atau jahat - itu adalah satu kenyataan yang diulang-ulang tanpa disedari sepanjang filem ini.

Selesai menonton filem ini, ada satu perkara yang anda akan ingat sampai bila-bila. Mungkin Shakespeare pernah berkata...What's In A Name? (Apa Ada Pada Nama?). Bagi mereka yang beragama Islam, jawapannya terdapat dalam filem ini. Akhir kata, 'Nama saya BUKAN Khan, dan saya bukan pengganas!'

Jejaki Penunggu Gunung Raya, Lagenda Siong Di TV3 (mStar Online)

KEJAHILAN dan ketamakan manusia dalam mengejar harta, kuasa dan keabadian hidup sehingga sanggup menentang ajaran Tuhan, akhirnya membawa padah kepada diri sendiri. Terbaru, jangan lepaskan peluang mengikuti dua drama bersiri seram dan mistik bakal menghiasi kaca televisyen anda pada bulan Februari ini.

Menerusi slot Seram, Penunggu Gunung Raya akan disiarkan mulai 18 Februari ini, setiap hari Khamis, jam 9.30 malam, manakala slot Lagenda akan tampil dengan siri baru, Siong bermula 15 Februari ini, setiap hari Isnin hingga Khamis jam 4.30 petang.

Diterbitkan oleh Filmscape dan bersiaran sebanyak 13 episod, Penunggu Gunung Raya adalah hasil arahan pengarah yang cukup berbakat, Faisal Ishak dan diilhamkan oleh Alfie Palemo yang bertanggungjawab sebagai penulis skrip drama.

Hampir keseluruhan penggambaran babak dijalankan di kawasan Ulu Yam, Batang Kali dan dijayakan oleh barisan pelakon hebat seperti Zizan Nin, Emelda Rosmila, Fouziah Gous, Sahee. D, Rosli Sako, Rahhim Omar, Ibu Aida, Atta Imran dan ramai lagi.

Berlatarbelakangkan sebuah kampung yang bernama Gunung Raya, drama bersiri seram ini mengisahkan sebuah mimpi misteri yang sering menghantui empat individu, Azam, Intan, Mas dan Omar yang sebenarnya terikat dengan kisah silam masing-masing.

Kisah bermula dengan Azam (Zizan Nin) seorang penulis novel seram yang terkenal tetapi kehidupannya kusut akibat sering diganggu oleh jelmaan bekas teman wanita yang telah membunuh diri kerana terlalu kecewa selepas putus cinta dengannya.

Intan (Emelda Rosmila) pula seorang janda muda yang baru kematian suami dalam sebuah kemalangan jalanraya dan dirundung resah gelisah kerana merasakan kandungannya bukan anak manusia.

Manakala Mas (Fouziah Gous) pula diburu rasa ketakutan dan bersalah setelah membunuh kekasihnya, Datuk Kadir.

Hidup Mas pada dasarnya nampak bahagia kerana dilimpahi kemewahan selepas menjadi perempuan simpanan ahli perniagaan berjaya.

Namun, hatinya sentiasa tertekan lantas mengambil tindakan drastik dengan membunuh kekasihnya sendiri.

Berbeza pula dengan Omar (Sahee. D), seorang pemaju hartanah yang hanya mementingkan keuntungan dan sanggup membuat apa sahaja untuk mencari kekayaan.

Malangnya, Omar terpaksa berdepan dengan pelbagai masalah sejak cuba menerokai kawsan di Kampung Gunung Raya.

Mimpi-mimpi aneh inilah yang akan menyatukan kembali empat sahabat yang sudah lama terpisah hingga pulang ke Kampung Gunung Raya.

Ketika masih kanak-kanak, mereka berempat selalu dibuli oleh anak ketua kampung, Dayak (Atta Imran).

Suatu hari, mereka memperdayakan Dayak ke perigi berhantu yang terletak di tengah hutan. Dayak terjatuh dan mati.

Tanpa diketahui, darah Dayak telah membebaskan iblis iaitu Penunggu Gunung Raya yang dikurung dalam peti kuno di bawah perigi. Atas tunjuk ajar Lebai Awang (Rahhim Omar), mereka berjaya menumpaskan iblis tersebut.

Namun, hasil daripada kejadian tersebut telah menyebabkan mereka hilang ingatan dan dihantar ke bandar bagi memulakan kehidupan baru.

Namun, Tok Sumun (Rosli Sako) berasa sangsi akan kematian anaknya dan mahu menuntut bela. Maka, Tok Sumun telah menyeru kepada Penunggu Gunung Raya untuk terus mengganggu pembunuh anaknya.

Setelah sekian lama, Azam, Intan, Mas dan Omar kini merasakan nyawa mereka terancam selain diburu rasa ketakutan atas dosa yang dilakukan.

Segala misteri dan rahsia asal usul mereka bakal terungkai. Siapakah Lebai Awang sebenarnya dan apakah dendamnya dengan Mak Leha (Ibu Aida) yang telah mengasaskan Kampung Gunung Raya? Saksikan drama ini di slot Seram nanti.

Siri terbaru di Lagenda, Siong merupakan adaptasi daripada filem lagenda Raja Bersiong. Kisahnya bermula dengan Raja Wakarima (Helmi Hussain) yang mahu kekal muda dengan menghisap darah manusia tetapi telah berjaya ditumpaskan oleh Arya Mitra (Abu Bakar Juah), pembesar istana. Tubuh Raja Wakarima telah dipasung oleh Arya Mitra dalam keranda untuk memastikan tiada kesan peninggalan Raja Wakarima kekal di kerajaan Pancadi.

Sebelum dipasung dan ditanam, Raja Wakarima telah bersumpah untuk kembali membalas dendam terhadap Arya Mitra dan keturunannya. Raja Wakarima cuma akan bangkit semula sekiranya kerandanya terkena suluhan cahaya matahari.

Selepas 400 tahun, Tajul Zaman (Gambit Saifullah), ialah seorang tokoh konglomerat muda yang suka berfoya-foya. Suatu hari, orang gajinya terhiris jari ketika memasak.

Selepas merasa makanan tersebut, bermulalah sisi gelap hidup Tajul Zaman yang ketagihan darah. Dia mula membunuh wanita-wanita muda yang didampinginya dengan menghisap darah mereka.

Seorang penulis novel misteri, Amzar (Pierre Andre) sedang mengkaji sejarah Negara Pancadi. Bersama kekasihnya, Ria Fajarina (Sheera Iskandar), mereka menjejaki lagenda Raja Wakarima dan menemui peninggalan risalah purba dan wasiat moyang Amzar yang disembunyikan di rumah pusaka.

Barulah Amzar mengetahui tentang sejarah nenek moyangnya. Pada masa yang sama, Raja Wakarima berjaya bebas selepas kerandanya ditemui sekumpulan pekerja buruh. Dendamnya untuk mencari keturunan Arya Mitra bermula.

Tajul Zaman kini beroleh kuasa pada matanya untuk memukau wanita. Dia telah merampas Ria daripada Amzar. Setelah Amzar mengetahui rahsia Tajul sebagai penghisap darah, dia telah bersepakat dengan jelmaan Raja Wakarima iaitu Pak Tua untuk membunuhnya. Namun, hakikatnya tidaklah semudah yang disangkakan. Apakah yang akan terjadi seterusnya?

Siong akan bersiaran selama 24 episod dan diarahkan oleh Adam Hamid dari Talisman Pictures dan menampilkan Mahizan Husain sebagai penulis skrip. Drama bersiri ini dibintangi oleh Gambit Sailfullah, Pierre Andre, Sheera Iskandar, Helmi Hussain, Abu Bakar Juah, Azizan Nin, Leez, Hanif, Zila Bakarin, Nadia Mustafa dan ramai lagi.

Menurut Nurul Aini Abu Bakar, Pengurus Besar Kumpulan Pengurusan Jenama TV3, “Slot Seram dan Lagenda merupakan paltform yang baik untuk TV3 meneruskan usaha memberikan yang terbaik kepada penonton setianya dengan menyiarkan drama-drama yang menarik dan menepati citarasa penonton. Di samping itu, kami juga mementingkan kandungan program yang sarat dengan mesej-mesej positif agar menjadi teladan kepada masyarakat untuk tidak terlalu taksub dengan kepercayaan tahyul dan mistik.”

“Jika dilihat, kedua drama ini mempunyai kekuatan dan keunikan tersendiri, kami pasti para penonton pasti teruja mengikuti kisah Penunggu Gunung raya dan Siong yang tidak dapat dijangka pada permulaan cerita hingga ke penamat,"tambah Nurul.

Jadi jangan ketinggalan untuk menonton Siong mulai 15 Februari 2010, setiap hari Isnin hingga Khamis jam 4.30petang dan Penunggu Gunung Raya di slot Seram, setiap hari Khamis jam 9.30malam mulai 18 Februari 2010, hanya di TV3!

Misha fantasi Azhar (Kosmo)


AZHAR SULAIMAN


MINGGU lalu, Diva rasa macam nak pengsan bila mendengar pengakuan aktor Azhar Sulaiman dalam program Wanita Hari Ini (WHI) tentang topik Curang Fantasi.

Ini bukan salah program atau soalan yang dilontar hos, tetapi Diva rasa ia adalah jawapan kurang sensitif daripada pelakon itu sendiri.

Pada satu soalan tentang rumah tangganya, Azhar menjawab lebih kurang begini: "Saya membayangkan Misha Omar." Beberapa kali Azhar mengulangi jawapan tersebut.

Apa yang dimaksudkan Azhar dengan membayangkan Misha Omar? Adakah itu fantasi seorang lelaki untuk memiliki wanita idaman seperti Misha? Atau ia hanya gurauan semata-mata.

Tapi pada Diva, kalau pun Azhar berfantasikan wanita mana-mana pun, tak perlulah beritahu satu negara.

Jagalah sedikit hati dan perasaan isterinya, Chempaka atau sekurang-kurangnya biarlah Azhar menyimpan fantasinya itu seorang diri.


Diva: Hanya Fantasia Bulan Madu sahaja.

Berdepan rahsia Tuhan (Kosmo)




ADA kuntuman segar sedang berkembang di jiwanya. Ketika tangkai hati belum direntas menjadi milik kekal sang lelaki, Umie Aida sebenarnya sedang mentakrif peribadi.

Manuskrip-manuskrip pendiriannya sedang difailkan semula demi sebuah progres perkongsian zahir batin. Itu satu keharusan agar tiada yang mudah terusik, juga tiada yang kebal untuk ditembusi.

Secara faktanya, aktres tersohor itu bakal mencipta sejarah yang paling agung dalam hidupnya. Sejarah pelengkap kewanitaan serta sejarah yang bakal mengubah status yang dijunjung selama ini.

Daripada seorang wanita ‘bebas’, Umie bakal menundukkan ubun-ubun kepalanya untuk dikucup sang lelaki bernama suami.

Sesungguhnya, teramat besar debar yang ditanggung. Perjalanan baru akan bermula, transformasi diri mula dirasa.

“Sejujurnya, saya sangat-sangat gementar,” desis Umie sambil matanya membayangkan sesuatu.

Hari ini, dia masih membawa gelaran tunangan kepada Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan, 47 tahun. Walaupun tarikh ijab kabul mereka masih belum diumumkan, hakikatnya tinggal tidak sampai sebulan lagi untuk Umie menikmati zaman bujang. Di laut fikirannya, pasti bergelombang variasi rasa.

Panggil ‘abang’

“Mungkin itulah sebabnya orang tua-tua menyarankan agar berkahwin semasa muda. Pada usia sekarang, sebetulnya agak sulit untuk saya mengubah rutin hidup saya selama ini.

“Dalam keadaan sekarang, ada baiknya pihak lelaki harus lebih banyak memahami dan menerima saya seadanya.

“Saya sendiri sudah ada tanggungjawab, ada anak-anak yang harus diberi perhatian, dan saya ada ‘kepala’ saya sendiri,” lontar satu ketegasan daripada bibirnya.

Genap 37 tahun pada 19 Januari lalu, karakter empunya nama Umie Khalsum Rahmad itu sudah cukup dikenali ramai. Seperti wanita lain, dia pernah ada kekasih dan gagal dalam hubungan. Bertahun-tahun juga hatinya tidak terisi cinta lelaki.

“Menjadi seorang wanita yang sangat berdikari boleh menyebabkan saya tidak mahu memikirkan soal kahwin. Saya sendiri pernah kata, tak mahu kahwin.




“Sebab itulah ada jarak yang agak lama antara hari pertunangan saya pada 29 September 2009 dengan hari akad nikah kelak. Saya mahu melembutkan ‘kepala batu’ saya ini,” bicara Umie melanjutkan perbualan.

Akuinya juga, memilih untuk menamatkan zaman bujang di sisi Khairuddin, bukan diputuskan oleh faktor usia, bukan juga atas desakan sesiapa. Sebenarnya, sehingga ke detik ini, masih bermain satu persoalan di jiwanya.

“Sampai sekarang, saya masih bertanyakan apakah betul tindakan saya untuk mengakhiri zaman bujang. Bagi saya, kahwin adalah rahsia Allah. Sebagai insan, saya harus reda dengan pemberian-Nya.

“Saya berkata ‘tidak’ ketika mula dilamar abang (panggilan Umie terhadap bakal suami) tetapi pintu hati saya terbuka dek kesungguhan yang ditunjukkannya.

“Saya juga tidak mahu terus menjadi manusia yang penakut untuk melalui sesuatu yang saya sendiri tidak tahu. Sebagai wanita, saya juga mengidamkan alam perkahwinan,” katanya lagi.

Anak sendiri

Mengisi hari-hari terakhirnya sebagai wanita solo dengan persiapan menjelang hari bahagia, agenda itulah yang membuatkan Umie semakin teruja menuju gerbang perkahwinan.

Sudah lebih tiga minggu juga jadual kariernya sengaja dikosongkan. Dia mahu berehat dan membelai diri sebelum tiba hari besar.

Bakal punya suami sebagai pemimpin dunia dan akhirat, impian perkahwinan Umie, alangkah bertuahnya dia jika ditiupkan rezeki dari langit untuk menimang cahaya mata sendiri.

“Dapat seorang anak pun cukuplah. Saya harap sangat, tambah lagi kalau dapat anak perempuan, mesti seronok,” kata Umie yang sudah bergelar ‘ibu’ seawal usia 20 tahun.

Apatah lagi, kedua-dua anak angkatnya lelaki, Mohd Daniel Abdullah, 17, dan Mohd Zulhelmy Jamaluddin, 16. Pasti menguruskan anak kecil bukan lagi persoalan buat Umie, rutin itu juga menjadikan Umie matang sebelum usia.

“Jadi, tidak banyak perkara yang perlu saya lepaskan selepas bergelar isteri nanti. Saya pun bukan jenis kaki sosial,” ujarnya meringkaskan kenyataan.


MEMILIH pereka fesyen, Jovian Mandagie sebagai perunding perkahwinannya, percaya atau tidak, hakikatnya, bulat hati Umie untuk memasuki dunia perkahwinan terbentuk selepas sah bergelar tunangan kepada Khairuddin pada 29 Oktober lalu.


Lewat pertemuan bersama bakal ratu sehari itu, Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia ke-16 itu juga kelihatan cukup tenang. Dia sudah bersedia dengan setiap butir yang mahu diungkapkan.

Sengaja mencampuri urusan hati Umie dengan satu lagi pertanyaan, tergugatkah perasaannya dengan mitos duka sang isteri yang pernah sampai ke telinga sebelum ini?

Tambah Umie: “Saya takut kerana alam itu terlalu asing. Mungkin saya perlukan masa untuk serasikan diri dengan alam baru nanti. Paling saya takuti ialah gelaran ‘isteri’ itu sendiri.”

Intuisi seorang wanita memang begitu, apatah lagi tatkala berdepan hukum Ilahi yang satu itu. Percaya kata hati menjadi kunci kepada setiap keputusan. Seperti percaya mentari esok akan bersinar, Umie juga percaya lelaki bernama Khairuddin itu dikirim menjadi jodoh buatnya.

Serigala jadian ‘kitar semula’ (Kosmo)


ANTARA babak dramatik yang ditonjolkan dalam filem The Wolfman.


SEPINTAS lalu, The Wolfman mengingatkan semua terhadap filem-filem serigala jadian terdahulu yang pernah disaksikan antaranya Werewolf of London dan The Curse of The Werewolf. Itu sebenarnya yang mempengaruhi Benicio Del Toro, penerbit juga pelakon utama filem The Wolfman.

Mengekalkan visual klasik, di tangan Joe Johnston sebagai pengarah, benarlah The Wolfman cuba menghormati tradisi dari judul yang sama The Wolf Man 1941.

Perjalanan cerita masih sama, bezanya, untuk edisi 2010, The Wolfman lebih banyak bermain dengan kesan khas. Johnston menunjukkan usaha bersungguh-sungguh untuk mengangkat The Wolfman sebagai filem ‘kitar semula’ yang berprofil tinggi.

Bermula apabila seorang abang Lawrence Talbot, lakonan Benicio Del Toro pulang ke kampungnya setelah mendapat berita kematian mengejut adiknya. Tiba di kampung, Lawrence mencurigai keadaan mayat adiknya.

Musykil tentang punca kematian itu, dia mula menyiasat walaupun dihalang oleh ayahnya, Talbots (Anthony Hopkins). Lawrence mula rapat dengan tunang adiknya, Gwen Conliffe (Emily Blunt).

Visual malam yang menyeramkan menjadikan The Wolfman sebuah filem menakutkan apatah lagi babak kematian demi kematian mula mengisi plot.

Tidak sukar untuk menjangkakan penyudah filem ini, rata-rata penonton mungkin bersetuju bahawa menonton separuh jalan sahaja, seluruh filem itu sudah boleh dibayangkan.

Komen: Kepada penggemar aksi, darah dan kematian ngeri, pergilah menonton sebaliknya jika mahukan sesuatu yang lebih realistik serta visual yang mendamaikan, Valentine’s Day mungkin pilihan yang lebih tepat.

Fouziah bukan makan angin (Kosmo)


Fouziah Gous


PELAKON muda, Fouziah Gous, 27, semakin kerap beraksi di layar kaca dan layar perak. Si manis berambut panjang mengurai ini terus-terusan membuat penampilan untuk pelbagai watak.

Terbaru, membawakan watak sampingan dalam drama bersiri Na O Mei untuk slot Akasia di TV3, Fouziah, atau nama penuhnya, Nor Fauziah Mohd Ghous, pada masa yang sama memegang watak utama untuk filem 2 Hati 1 Jiwa, di samping ‘kembar siamnya’ Yasmin Hani, yang kini sedang ditayangkan di pawagam.

Malah anak jati Kuala Lumpur ini turut menjadi gadis ‘iringan’ pengacara Kieran untuk program Roda Impian di saluran TV3.

“Saya bekerja. Bukan makan angin. Lagipun saya masih baru dalam bidang seni, jadi peluang (berlakon) yang datang itu saya anggap sebagai ruang untuk saya belajar dan memperbaiki diri.

“Saya juga jenis yang tidak boleh duduk diam dan berehat lama-lama seperti sesetengah artis yang mengambil cuti selepas satu-satu filem atau drama.

“Saya tidak mampu untuk berbuat begitu. Saya perlu sentiasa berasa sibuk,” ujarnya yang mengakui berasa gelisah jika tidak berbuat apa-apa.

GOSIP

Sehingga sekarang, satu-satunya gosip yang beredaran tentang saya sejak mula menceburi bidang hiburan ialah skandal dengan Datuk Seri Farid Redzuan. Kelakar pula rasanya kerana ia sangat tidak berasas tetapi diulang pakai. Hendak kata saya kenal Datuk Farid, rasanya dalam bidang hiburan, tiada siapa yang tidak kenal dia.

BANYAK CAKAP

Saya bukan buat-buat kerana saya bercakap dengan sepenuh jiwa. Saya akan banyak bercakap apabila menjawab soalan. Bagi saya biarlah saya menjawab soalan panjang lebar daripada membiarkan wartawan tidak faham dan menimbulkan isu tak enak daripada jawapan saya itu.

IQRAM DINZLY

Kami sudah lebih empat tahun mengenali antara satu sama lain iaitu sebelum saya menjadi artis lagi. Drama pertama yang saya berlakon pun adalah di samping dia. Jadi kami sebenarnya seperti best friend forever (BFF). Segalanya tentang saya dia tahu. Dialah tempat saya mengadu masalah dan menangis.

Tetapi saya tidak mahu takbur mengatakan kami tidak mungkin bercinta. Cuma kami pernah cuba bergerak ke arah itu tetapi ia tidak menjadi. Nampaknya kami lebih sesuai berkawan saja.

LELAKI PILIHAN

Saya seorang yang berfikiran matang. Jadi kalau boleh saya mahu pasangan saya seorang yang lebih matang daripada saya. Saya sudah cuba bercinta dengan lelaki sebaya atau tidak banyak beza umur dengan saya tetapi kami tidak sesuai.

Saya memerlukan seorang lelaki yang saya boleh hormat dan mampu membimbing saya. Tetapi biarlah dia bujang atau bebas daripada sebarang ikatan dengan wanita lain.

Tayang tubuh satu hiburan (Utusan Malaysia)


Bai Ling


AKTRES China, Bai Ling mengaku dia sering menayangkan buah dada di khalayak kerana ia adalah sebahagian daripada tanggungjawabnya. 'Hiburan' seperti itu juga adalah sebahagian daripada tugas seorang selebriti buat peminatnya.

''Artis umpama badut dan perlu hiburkan semua orang. Perlu diingat dalam sibuk melakukan tugas harian, pasti kita mahu sesuatu perkara timbul dalam keadaan yang 'menyeronokkan,'' katanya.

Tambah wanita yang berasal dari Cengdu, China ini, sekiranya ada bahagian dalam tubuh badannya membuatkan seseorang itu tersenyum, ia sudah memadai untuk membuatkan hatinya gembira. Ini termasuklah gambar payu dara yang kelihatan kecil, pasti mengundang perasaan geli hati di kalangan si permerhati.

Simpati kepada Nabil (Utusan Malaysia)




SAYA terpanggil bila membaca berita mengenai Nabil berkenaan isu filem Lu Fikirlah Sendiri. Memang betul Nabil orang baru dalam industri hiburan ini, tapi saya 100 peratus setuju dan sokong dengan kenyataan Nabil.

Saya adalah antara orang yang paling awal sekali menonton filem ini pada hari pertama filem tersebut ditayangkan. Saya beli tiket dengan harapan yang penuh. Saya kira filem Nabil ini pasti membuat saya tak kering gusi menonton. Tetapi baru beberapa minit menonton, memang telahan saya silap. Filem ini agak teruk dan boleh menjatuhkan populariti Nabil. Bagi saya, Nabil bagai mempertaruhkan karier dia apabila berlakon dalam filem ini. Produser filem ini mengutuk hebat Nabil dengan mengatakan Nabil tak layak untuk mengkritik filem ini sebab Nabil ini baru setahun jagung dalam bidang tersebut. Bagi saya, tak perlulah sibuk- sibuk nak cari orang yang layak atau tidak.

Marisa,

Puchong, Selangor.

Siapa betul siapa salah? (Utusan Malaysia)


Diana Danielle


DILUAH salah. Tak diluah serba salah. Mungkin inilah dilema dalaman yang sedang menghantui aktres Diana Danielle berhubung isu lagu Radio yang menampilkan dirinya berduet bersama dengan Imran Ajmain dan Nabil.

Lagu yang termuat dalam album Punca Dan Tindakan milik Imran Ajmain itu menimbulkan polemik apabila Diana mendakwa dia masih lagi belum menerima apa-apa bayaran selepas sekian lama merakamkan lagu tersebut.

Ada yang mendakwa apa yang didedahkan oleh pelakon drama Air Mata Maria itu seperti tidak kena tempat memandangkan isu tersebut hanya berbangkit baru-baru ini.

Ada yang membingungkan ramai pihak ialah, apakah motif sebenar Diana mendedahkan semua hal ini memandangkan semua itu sepatutnya boleh dibawa berbincang dan diselesaikan secara baik?

Dalam kenyataan sebelum ini, Diana mendedahkan ada beberapa syarikat yang cuba melamarnya menjadi artis kontrak tetapi meletakkan syarat agar sebahagian daripada hasil pendapatan harus dikongsi bersama syarikat.

Dia juga menambah, gara-gara itu dia kurang bersetuju memandangkan itu merupakan hasil titik peluh dirinya dan dia sudah lama membina nama sebagai pelakon. Jadi apa perlunya dia mengikat kontrak dengan sesebuah syarikat pengurusan.

"Seperti Alibi Music, yang menetapkan syarat jika saya hendak merakam album dengan mereka, mereka yang akan menguruskan kerjaya saya. Bukan saja nyanyian tetapi juga lakonan dan mendapat peratusan daripada pendapatan saya. Sebab itu saya tidak bersetuju. Kalau nyanyian saja, saya tak kisah tapi ini satu pakej," katanya seperti disiarkan dalam sebuah laman web hiburan baru-baru ini.

Dalam kenyataan itu juga dia mendakwa pihak Alibi Music (dahulunya Metadome Sdn. Bhd.) mahu mengambilnya sebagai artis rakaman dan pihak tersebut juga telah datang mencarinya dan mahu dirinya menandatangani kontrak.

Diana juga mendakwa yang kononnya dia ditawarkan untuk merakamkan lagu duet bersama dengan kumpulan Andra and The Backbone sebelum Malam Pesta Indonesia 3 dengan harapan dia dapat menyanyikan lagu tersebut pada malam konsert bertarikh 20 Jun 2009 tetapi akhirnya tidak menjadi kenyataan.

Kemuncak kepada segalanya apabila Diana mendedahkan yang dia masih belum menerima bayaran daripada Alibi Music ketika merakamkan single Radio.

Malah kenyataan yang dikeluarkan oleh Diana itu sedikit sebanyak mengguris hati beberapa pihak terutamanya Imran Ajmain kerana lagu itu dimuatkan dalam albumnya.

Pun begitu, ketika dihubungi Pancaindera Rabu lalu, Diana enggan mengulas lanjut mengenai hal tersebut dan pihaknya tidak mahu isu ini terus dimainkan oleh media massa.

Ibunya, Norsiah Ramli, yang juga bertindak sebagai pengurus kepada Diana memberitahu tidak ada apa-apa kenyataan untuk diumumkan buat masa ini.

"Kalau boleh saya tak mahu terus berbalas kenyataan, cukup-cukuplah apa yang terjadi selama ini dan saya tak mahu ulas lanjut.

"Bila tiba masa yang sesuai Diana pasti akan memberikan kenyataan, semua pihak bersabar dahulu," kata Norsiah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap