Kawan-kawan

Isnin, 15 Februari 2010

Mumbai bantah My Name is Khan (Utusan Malaysia)

ARKIB : 13/02/2010

RAKYAT India beragama Islam meraikan kejayaan tayangan My Name is Khan di luar sebuah panggung wayang New Delhi sebagai protes terhadap tindakan kumpulan pelampau Hindu, Shiv Sena, semalam. - REUTERS


MUMBAI, India 12 Feb. - Pelampau Hindu hari ini bertindak mengoyakkan poster dan membaling batu ke arah panggung wayang bagi menghalang tayangan perdana filem yang dibintangi oleh pelakon terkenal Shah Rukh Khan berikutan tindakannya menyokong pasukan kriket Pakistan.

Pihak polis menyatakan, lebih 21,000 anggotanya diarahkan mengawal lebih 60 buah panggung wayang di Mumbai, ibu negara hiburan di India.

Pada mulanya, hanya dua buah panggung wayang yang menayangkan filem tersebut, manakala yang selebihnya menyokong tindakan memboikot yang dicetuskan oleh Shiv Sena, sebuah parti politik di Mumbai yang terkenal dengan cauvinisme dan asas kepercayaan Hindu.

Bagaimanapun, kebanyakan panggung wayang mula menayangkan filem itu hari ini, menurut seorang Pesuruhjaya Polis, Himanshu Roy.

Roy berkata, hampir 150 ahli Shiv Sena membaling batu termasuk cuba menyerbu ke dalam panggung wayang, namun pihak polis berjaya menghalang kesemua penunjuk perasaan itu.

Di kawasan jajahan mereka di Mumbai, ahli-ahli Shiv Sena turut memaksa penutupan kebanyakan kedai dan syarikat perniagaan.

Selain itu, menurut Roy kepada The Associated Press, pihak polis turut menahan sekurang-kurangnya 49 penunjuk perasaan.

Shiv Sena yang bermaksud 'tentera Shiva' telah menggelar Khan sebagai pengkhianat kerana menyatakan kekecewaannya apabila tiada pemain-pemain kriket daripada negara musuh India, Pakistan, terpilih untuk menyertai pertandingan Liga Perdana Twenty20 di India, bulan depan. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap