Kawan-kawan

Sabtu, 14 April 2012

Autobots, Deceptions bertempur lagi

Oleh Muhamad Fairoz Azizan
muhamadfairoz@bharian.com.my
2011/07/02

pix_gal0

MELIHAT sedutan promo Transformers: Dark of The Moon memang cukup mengagumkan. Sedutan yang disiarkan sekitar tiga minit itu sarat aksi cukup mendebarkan disertakan adunan kesan bunyi padat membuatkan terasa terpaku. Menonton Transformers umpama satu kisah dua gajah sedang bergaduh, sang kancil pula menjadi korbannya.

Simboliknya mengangkat cerita apabila dua kuasa besar sedang asyik berkelahi, yang jadi mangsa adalah mereka tidak bersalah.

Sama seperti Transformers pertama disusuli Transformers: Revenge of The Fallen, versi Transformers: Dark of The Moon juga tidak banyak bezanya. Kisah dua robot gergasi bertarung untuk menunjukkan siapa lebih berkuasa.

Dalam episod Dark of The Moon, robot Ark yang terbenam di bulan bangkit sekali lagi bersama konconya untuk menyerang dan memusnahkan Bumi. Perjalanan filem ini lebih kepada kebangkitan ketua Autobots, Sentinel Prime yang dianggap berkuasa dalam membangunkan semula Cybertron yang musnah selepas pertempuran antara Autobots dan Decepticons.

Permulaan cerita yang menarik dengan mengimbau kembali kemusnahan Cybertron pada 1960 yang menyebabkan Sentinel bertindak melarikan diri bersama beratus-ratus teras dengan kapal angkasa, Ark bagi membangunkan semula Cybertron. Namun, Ark berjaya dimusnahkan Decepticons lalu terhempas di bulan. Ini menyebabkan kapal angkasa Apollo 11 yang membawa manusia pertama mendarat di bulan bagi menyiasat perkara terbabit turut menghadapi masalah.

Perjalanan cerita di babak kehidupan terkini Sam Witwicky lakonan Shia LaBeouf bersama kekasih barunya, Carly Spencer (Rosie Huntington-Whiteley) sedikit membosankan dengan jalan cerita yang terlalu meleret. Namun, agak mencuit hati watak Mikaela Banes lakonan Megan Fox dimatikan dengan mengaitkan hubungan percintaan Sam dan Mikaela putus begitu saja, malah lakonan Rosie Huntington-Whiteley dilihat tidak dapat menandingi lakonan Megan yang jauh lebih menyerlah.

Walaupun 45 minit permulaan jalan ceritanya agak mengecewakan, tetapi kemunculan Autobots dalam beberapa babak sedikit menutup kelemahan jalan cerita itu. Filem yang menelan belanja lebih RM500 juta ini memaparkan latar belakang di bandar, berbanding filem kedua Michael yang memfokuskan pertempuran antara Autobots dan Decepticons di Mesir.

Babak kemuncak filem yang turut dibintangi Josh Duhamel, John Turturro, Tyrese Gibson, Patrick Dempsey, Kevin Dunn, Julie White, John Malkovich dan Frances McDormand ini mungkin mengujakan dengan aksi kebangkitan Decepticons dan Megatron. Sentinel yang bersekutu dengan Megatron bagi menjadikan bumi terutama bandaraya Chicago sebagai pusat untuk menyatukan beratus-ratus teras untuk membangunkan semula Cybertron penuh dengan aksi pertempuran antara Decepticons dan Autobots.

Apapun, filem terbitan Steven Spielberg ini tetap berada dalam kelasnya tersendiri dalam penghasilan filem menggunakan CGI meskipun penceritaannya kurang menarik. Ia turut diperkuatkan penataan muzik yang cukup berkesan daripada Steve Jablonsky. Dia yang bergabung dengan pengarah filem ini, Michael Bay dan Hans Zimmer, pastinya tidak ada masalah untuk menghasilkan kesan bunyi dan muzik yang mantap. Ini kerana Jablonsky sudah terbabit, malahan bekerja bersama Bay sejak Transfomers episod pertama pada 2005 dan Transformers: Revenge of the Fallen.

--- BERITA HARIAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap