Kawan-kawan

Isnin, 7 Mei 2012

Jom tengok filem Chow Kit

RUNGUTAN tentang satu filem baru setiap minggu memang kerap kita dengar. Bila keputusan untuk menyiarkan satu filem baru setiap minggu, Syed terima banyak rungutan daripada pihak penerbit.

Nak buat macam mana. Kalau tak buat macam tu lambat pula filem baru nak keluar. Mahu tak mahu filem-filem ini kena bersaing sesama sendiri untuk catat kutipan yang memberangsangkan.

Tapi filem yang bagus tetap akan ada penonton. Macam sekarang ni pun memang banyak filem tempatan baru yang masuk panggung. Cuma Syed tertarik dengan filem Chow Kit yang dikatakan sedikit lain dan menarik perhatian ramai.

Ceritanya mudah, mengisahkan tentang sekumpulan kanak-kanak jalanan yang terbiar harus mengharungi kehidupan yang penuh dugaan di Chow Kit. Tetapi apabila Tika dirogol, mereka perlu bersatu untuk mencari keadilan dan jalan penyelesaian jikalau tidak, banyak lagi nyawa yang akan terkorban.

Sementara itu, seorang bekas ahli kongsi gelap Chow Kit yang baru dibebaskan dari penjara berazam untuk memulakan kehidupan baru. Namun dia terjebak semula ke dalam kehidupan silamnya dan bersetuju untuk menjalankan satu tugasan terakhir.

Tetapi apabila tugasan tersebut menjadi huru-hara, dia mesti berusaha untuk memperbetulkan keadaan jikalau tidak, kebebasan yang baru dikecapi akan hilang begitu sahaja.

Filem yang diarahkan oleh Dhojee itu turut menampilkan nama-nama besar dalam industri kita termasuklah Dira Abu Zahar, Yasmin Hani, Beto Kusyairy, Lana Nordin, Namron dan ramai lagi. Rugi kalau peminat filem tempatan tak pergi menonton.

Syed: Ingin menyelami jiwa kanak-kanak jalanan yang terbiar dalam Chow Kit.


--- UTUSAN MALAYSIA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap