Kawan-kawan

Selasa, 2 Mac 2010

Filem Formosa Betrayed papar kisah hitam Taiwan (Utusan Malaysia)

HONG KONG 2 Mac - Apabila China dan Taiwan berpecah pada 1949, pemimpin komunis di tanah besar itu telah dihasut oleh Barat, manakala pesaing politik mereka yang dikalahkan di pulau itu pula berlagak sebagai penegak kebebasan sehingga gerakan Nasionalis dianggap adalah segala-galanya.

Chiang Kai-shek memimpin wilayah jajahan berbentuk daun itu dengan penindasan.

Semasa pemerintahan komunisme, beliau telah memenjarakan dan mendera golongan aktivis, menapis penerbitan akhbar dan buku-buku serta mengehadkan penggunaan dialek tempatan penduduk Taiwan.

Kini, seorang penerbit filem kelahiran Taiwan-Amerika menggunakan skrip Hollywood bagi membawa zaman kegelapan sejarah pulau itu untuk ditonton oleh masyarakat antarabangsa.

Formosa Betrayed yang ditayangkan di Amerika Syarikat (AS) sejak hujung minggu lalu sebahagiannya mengisahkan sejarah tersebut.

Ia bermula dengan seorang agen FBI yang menjelajah ke pulau itu untuk membantu menyiasat pembunuhan seorang pakar ekonomi Taiwan di Chicago.

Watak utama dibintangi oleh James Van Der Beek, seorang pelakon Amerika yang terkenal dengan watak drama TV remaja Dawson Creek.

Penerbit dan penulis filem itu ialah Will Tiao, bekas pembantu Kongres AS dan pegawai perdagangan yang kini beralih arah ke dalam dunia lakonan. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap