Kawan-kawan

Selasa, 2 Mac 2010

The Hurt Locker berpotensi jadi filem terbaik Oscar (Utusan Malaysia)

HOLLYWOOD 2 Mac - Tujuh tahun selepas Michael Moore dimalukan di atas pentas semasa penyampaian Oscar kerana membantah serangan ke atas Iraq, sebuah filem yang memaparkan konflik mengenainya bersedia untuk meraih anugerah Akademi, yang bermula di sini kelmarin.

Hanya kurang seminggu lagi untuk Anugerah Oscar disampaikan di Kodak Theater, filem arahan Kathryn Bigelow, The Hurt Locker dikatakan berpotensi untuk dianugerahkan sebagai filem terbaik.

Sekiranya berjaya, ia akan mewakili kejayaan terbesar untuk filem aksi mengenai konflik di Iraq dan Afghanistan, yang menyaksikan The Hurt Locker sebagai sebuah filem komersial dan kritikan perang.

Paparan drama peperangan itu telah ditayangkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini daripada filem arahan Robert Redford pada tahun 2007 Lions for Lambs sehingga kepada filem Redacted arahan Brian De Palma, dengan hampir kesemuanya mendapat kejayaan yang besar dalam box-office.

Selain itu, kejayaan filem bajet rendah The Hurt Locker yang mendapat kritikan dan anugerah itu juga turut memaksa para penganalisis untuk meneliti semula pendapat konvensional mengenai sebarang filem yang cuba memaparkan konflik yang tidak popular dan ditakdirkan untuk menemui kegagalan.

"Filem itu cuba memfokuskan terhadap situasi yang sangat sangat sukar," kata Bigelow kepada pemberita di Beverly Hills baru-baru ini.

"Dengan konflik yang dipaparkan di Afghanistan dan Iraq, filem itu terus dilihat sebagai filem yang dihasilkan tepat pada waktunya.

"Filem itu memberikan paparan sepintas lalu mengenai konflik yang sangat abstrak. Saya rasa ia menyentuh perasaan penonton," katanya.

Tom O'Neil, seorang pengkritik daripada akhbar Los Angeles Times percaya The Hurt Locker meraih kejayaan ketika filem-filem yang lain menemui kegagalan memandangkan Bigelow mengelak daripada membuat sebarang kenyataan politik mengenai perang di Iraq. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap