Kawan-kawan

Selasa, 2 Mac 2010

'Usah sentuh cerita itu lagi' (Harian Metro)

Oleh Norhayati Nordin
yati@hmetro.com.my

TIDAK dinafikan lagi 2009 boleh dianggap tahun paling kontroversi buat pelakon filem Skrip 7707, Fasha Sandha. Buat seketika, Fasha tidak dipandang oleh media tempatan gara-gara tercetusnya cerita hangat serta krisis dengan wartawan hiburan sehingga menjejaskan kemunculannya di dada akhbar dan majalah.

pix_middle
Bagi rata-rata wakil media, 'hukuman' itu tidak lain daripada satu protes bahawa Fasha harus lebih telus dan jangan sekali-kali memperlekehkan kredibiliti mereka yang selama ini ikhlas membantunya dalam dunia seni.

Hari ini, dengan kemunculan 2010, Fasha ingin melupakan segala kisah yang pernah terjadi. Dia ingin membuka buku baru. Fasha sedar antara artis dan wartawan saling memerlukan lalu membuatkan dia berazam untuk memperbaiki kelemahan diri dan menjernihkan semula keadaan.

Tambah menggembirakan Fasha, namanya turut tercalon sebagai finalis kemuncak Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009 (ABPBH2009) yang akan berlangsung di Arena of Stars, Genting Highlands pada 4 April ini.

Justeru, Fasha yang akan meraikan ulang tahun ke-26 pada 28 Mac ini menganggap 2010 suatu permulaan yang sangat baik buat dirinya biarpun tidak mengharapkan apa-apa kemenangan dalam mana-mana anugerah.

"Saya memang tak sangka mampu berada dalam Top 5 ABPBH2009. Kejayaan itu menyuntik semangat saya untuk memberikan yang terbaik kepada semua peminat saya yang tidak purus-putus memberikan sokongan moral. "Kalau tidak kerana penonton, tidak mungkin saya akan terus berlakon dan berjuang sebagai anak seni.

"Cuma sekarang, saya berazam untuk lebih berhati-hati dalam pertuturan dan perbuatan. "Saya tidak mahu lagi terjebak dalam kontroversi yang merugikan diri sendiri walaupun saya sedar sensasi itu sentiasa membelenggu setiap mereka yang bergelar artis dan selebriti. "Ia bukan sesuatu yang dirancang, tetapi selalu berlaku di luar jangkaan diri saya sendiri.

"Kalau boleh, saya ingin menjadi Fasha Sanda yang lebih matang sekarang dan mahu menempuh hidup ini dengan ceria dan tenang. "Memang saya sebagai manusia tidak akan terlepas daripada kesilapan yang tidak disedari. Jadi saya akan berazam untuk memperbaiki kelemahan diri saya yang tidak sempurna ini supaya lebih disenangi orang," ujarnya.

Seperkara yang nyata, soalan mengenai calon kekasih dan suami kerap kali dilontarkan kepada Fasha termasuk dia dikatakan sudah berbaik semula dengan bekas teman lelakinya, Rizal Ashram Tan Sri Ramli.

Tidak melatah atau melenting, Fasha hanya mampu tertawa kecil.

"Boleh tak kita jangan sentuh cerita itu lagi. Buat masa sekarang biarlah saya berkongsi cerita mengenai kerjaya saya. Apa yang dapat saya saya katakan, saya memang berkawan rapat dengan seseorang. "Selebihnya, saya tidak mahu cakap lagi sebab belum ada sebarang ketetapan ke arah berumah tangga.

"Seperti yang saya katakan, saya sekarang kena lebih berhati-hati memberikan kenyataan. Saya sedar saya tidak boleh menghalang apa jua tanggapan masyarakat terhadap diri saya. "Apa yang lebih penting sekarang, saya mahu terus menjadi seorang pelakon berdisiplin yang mampu memberikan kepuasan melalui hasil kerja saya," katanya.

Kenapa pula dengan disiplin? "Dalam karier lakonan, saya sangat mengutamakan disiplin. Saya akan datang awal di setiap lokasi untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pelakon. Faham sajalah lakonan adalah sumber pendapatan utama saya. Jadi saya kena jaga periuk nasi saya itu.

"Setakat ini, biarpun kisah peribadi diperkatakan orang, ia tidak pernah menjejaskan disiplin saya dan ia juga tidak pernah dipersoal orang. "Menyedari pula saingan pelakon semakin ramai sekarang, saya kena pandai merebut peluang dan bekerja keras. "Apapun, saya masih tidak menyangka masuk senarai Top 5 dalam ABPBH2009 selepas banyak dugaan yang saya dilalui tahun lepas. Terima kasih kerana masih ada peminat yang sudi mengundi dan menyokong saya," katanya yang bersaing dengan Noorkhiriah, Rozita Che Wan, Scha Al-Yahya dan Tiz Zaqyah dalam anugerah tahunan itu.

Dari segi lakonan, Fasha akan muncul dalam filem 4 Madu arahan Prof A Razak Mohaideen tidak lama lagi. Di kaca TV, sebaik saja selesai membintangi drama yang mencetus kontroversi, Spa Qistina, Fasha dilamar pula membintangi telefilem Bagaikan Sumayyah untuk siaran TV3 serta Dia Atilia (Astro).

TAJAAN MOTOSIKAL: Terima kasih, Azman dan Yazid dari Naza Bikes Sales & Distribution Sdn Bhd, No 15, Persiaran Selangor, Seksyen 15, Shah Alam, Selangor.

TAJAAN SOLEKAN: Tiar Zainal (013-628 4835)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap