Kawan-kawan

Ahad, 28 Februari 2010

Filem Alice In Wonderland dipulau (Utusan Malaysia)

LONDON 23 Feb. - Kumpulan panggung wayang, Odeon menyatakan akan memulaukan filem 3D baru Disney, Alice In Wonderland di pawagam-pawagam miliknya di Britain, Ireland dan Itali bagi membantah rancangan pelancaran lebih awal DVD filem tersebut.

Keputusan itu dibuat semalam selepas Disney menyatakan akan mula menjual kisah pengembaraan alam fantasi Tim Burton itu dalam bentuk DVD selepas 12 minggu ia ditayangkan, berbanding kebiasaan selepas 17 minggu.

Ia adalah 'pemberontakan' terbaru ke atas rancangan gergasi hiburan itu untuk melancarkan DVD lebih awal. Awal bulan ini, empat syarikat tayangan Belanda enggan menyiarkan filem tersebut sebagai tanda membantah.

Kumpulan Panggung Wayang Odeon & UCI dalam kenyataannya berkata, 'pelaburan besar' telah dibuat untuk tayangan filem 3D dan cadangan Disney itu akan menyebabkan kerugian.

Odeon dalam kenyataannya menegaskan bahawa tindakan Disney itu mungkin menyebabkan jumlah penonton merosot dan 'mengancam kewujudan pawagam terutama bagi yang bersaiz kecil dan sederhana'.

Kumpulan itu berkata, tayangan akan diteruskan di Sepanyol, Jerman, Portugal dan Austria di mana 'Disney akan mula menjual DVD filem itu pada tempoh biasa'.

Odeon adalah rangkaian panggung wayang terbesar di Britain dengan memiliki lebih 100 pawagam. Tayangan perdana Alice in Wonderland akan diadakan pada Khamis ini di London. Filem ini dibintangi Johnny Depp, Anne Hathaway dan Helena Bonham Carter.

Filem ini akan ditayangkan di layar perak pada 5 Mac ini dan rangkaian pawagam Cineworld menyatakan rancangan untuk menayangkannya selepas mencapai perjanjian dengan Disney.

Presiden pengedaran Walt Disney Studios, Bob Chapek sebelum ini berkata, cadangan pelancaran DVD lebih awal itu adalah untuk kebaikan pemilik pawagam. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap