Kawan-kawan

Rabu, 29 Jun 2011

Takhta Filsuf dalam KL Gangster


Filsuf yakin anak didiknya, Erna bakal menyinar.


KEBERANIAN pengarah muda Syamsul Yusuf membawa elemen baru dalam industri perfileman merupakan satu petanda awal tentang perubahan ombak industri perfileman tanah air.

Namun di sebalik kejayaan filem KL Gangster yang berjaya mengumpul kutipan tiket sehingga mencecah RM10.3 juta, kekuatan setiap filem arahannya disokong oleh album runut bunyi yang mampu membangkitkan andrenalin penonton ketika menghayati sesuatu filem itu.

Tidak kira filem antarabangsa mahupun tempatan, pemilihan lagu yang sesuai ataupun kena dengan rentak perjalanan sesuatu filem mampu meninggalkan kesan yang mendalam terhadap penonton.

Bagi filem pecah panggung, KL Gangster, lagu tema filem berkenaan, Takhta disulam kemas oleh Dali Ahli Fikir atau juga dikenali sebagai Filsuf, yang bertanggung jawab menghasilkan lagu tersebut.

Takhta sedikit sebanyak membantu menggamit penonton untuk menghayati KL Gangster.

Kata Filsuf, dia sendiri tidak menduga lagu yang diciptanya dalam tempoh lima hari berjaya mendapat tempat di hati peminat filem tersebut.

"Apabila diberi peluang untuk menghasilkan runut bunyi, saya tidak mempersia-siakannya sebaliknya melaksanakan tugasan itu dengan rasa penuh tanggung jawab.

"Saya tahu ini bukan satu kerja yang mudah kerana mengenali Syamsul, dia sangat mementingkan kualiti dan ketepatan karya agar selari dengan jalan cerita filem arahannya.

"Alhamdulillah tugasan menerbitkan lagu Takhta berjalan lancar dan Syamsul sendiri turut memberi beberapa pandangan dari sudut teknikal untuk mencantikkan lagi lagu tersebut," katanya.

Pada pandangan peribadinya, Filsuf berkata, lagu tema mempunyai peranan untuk membantu mempromosikan filem yang ditayangkan di panggung.

"Sesetengah penonton, pada firasat saya, selain terhibur dengan hasil kerja pengarah, mereka juga suka mendengar lagu tema filem yang ditonton.

"Perasaan itu saya pernah alami ketika menonton filem Azura, lakonan Jamal Abdillah dan Fauziah Ahmad Daud pada tahun 1984.

"Saya menonton filem itu berulang-ulang kali kerana tersentuh dengan lagu temanya yang syahdu," katanya yang ketawa apabila diusik berjiwa romantis.

Sebagai komposer, Filsuf menyuntik rentak hip hop untuk digabungkan dengan elemen kemelayuan bagi menghasilkan melodi yang indah untuk lagu Takhta.

Lagu itu katanya, diterbitkan bersama anak didiknya, Erna yang dirasakannya mempunyai vokal berkualiti.

"Erna ada potensi untuk meletakkan dirinya sebaris dengan artis-artis sedia ada sekarang.

"Mereka yang pernah terhibur dengan keunikan suara Mawar Ahli Fiqir, pasti boleh menerima Erna kerana dia setanding dengan Mawar," kata Filsuf.

----- Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap