Kawan-kawan

Isnin, 22 Februari 2010

The Hurt Locker atasi Avatar pada BAFTA (Utusan Malaysia)


Kathryn Bigelow (kiri) dengan bangga memegang piala anugerah Pengarah Terbaik BAFTA 2010 dan gambar atas menunjukkan babak cemas bom diletupkan dalam filem The Hurt Locker arahannya. - AP/ Agensi


LONDON 22 Feb. - Kegilaan rakyat Britain terhadap filem The Hurt Locker telah membolehkan filem itu mengatasi Avatar dengan merangkul enam anugerah termasuk bagi anugerah filem terbaik pada Anugerah Akademi Filem Britain (BAFTA) 2010.

Kathryn Bigelow memenangi anugerah pengarah terbaik menewaskan pengarah filem Avatar, James Cameron, yang juga bekas suaminya menerusi filem yang mengisahkan mengenai skuad pemusnah bom di Iraq.

"Ia sangat bermakna apabila filem ini mampu menyentuh hati dan minda penonton," kata Bigelow semalam.

Kedua-dua filem mendapat lapan pencalonan pada anugerah Britain, dianggap sebagai kayu pengukur terhadap kejayaan pada Anugerah Akademi di Los Angeles yang dijadual pada bulan depan dengan kedua-dua filem tersebut memperolehi sembilan pencalonan untuk anugerah Oscar.

The Hurt Locker turut merangkul anugerah Britain untuk sinematografi skrip filem asli, suntingan dan kesan bunyi terbaik.

Sementara itu, Avatar pula meraih anugerah untuk penerbitan rekaan dan kesan visual terbaik menerusi garapan rekaan planet yang dihuni oleh spesies berkulit biru yang digelar Na'vi.

Penulis skrip Hurt Locker, Mark Boal mendedikasikan anugerah filem terbaik itu untuk sebuah harapan keamanan.

Bigelow turut memberikan penghormatan kepada askar-askar yang berkhidmat di Iraq dan berkata, sasaran filem itu adalah 'meletakkan fokus terhadap situasi yang sangat- sangat sukar'.

"Saya harap dalam apa jua pun, filem ini boleh dibahaskan... dan membawa pendekatan terhadap konflik mengenainya," katanya. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap