Kawan-kawan

Selasa, 9 Februari 2010

Pengalaman Fairuz arah Na-O-Mei dalam laut (Utusan Malaysia)


BARISAN pelakon yang membintangi drama bersiri Na-O-Mei pada sidang akhbar baru-baru ini.


PENGIKUT slot Akasia di TV3 mungkin masih merasai kesedihan watak utama dalam drama bersiri Cinta Balqis yang sudah menemui penghujungnya akhir Januari lalu.

Kini, satu lagi drama bersiri bertajuk Na-O-Mei yang sedang rancak disiarkan menggantikan Cinta Balqis akan turut mengundang pelbagai emosi kepada mereka yang mengikutinya.

Bersiaran setiap Isnin hingga Khamis pada pukul 6.30 petang, drama 44 episod yang diterbitkan oleh Grand Brilliance, Primeworks Studios ini mengisahkan pengorbanan Na-O-Mei dalam menuntut cinta sejati.

Na-O-Mei, seorang gadis dari Thailand yang datang ke Malaysia bekerja sebagai pembantu rumah lalu jatuh cinta dan berkahwin secara senyap dengan anak tuan rumah itu, Azhar.

Na-O-Mei dan Azhar berpisah apabila Azhar menyambung pelajarannya ke luar negara dan Na-O-Mei dihalau dari rumah itu apabila hamil. Paling menyedihkan, tuan rumahnya menyangka dia mengandung anak luar nikah.

Na-O-Mei yang kini menggunakan nama Islamnya, Aishah, menamakan anak perempuannya Na-O-Mei juga dengan harapan suatu hari nanti suaminya akan berjumpa dengan mereka kembali.

Selang masa berlalu, apabila Na-O-Mei dewasa, pertemuan dengan dengan Azhar terjadi dan beberapa tragedi berlaku.

Drama air mata ini membariskan pelakon-pelakon popular tanah air seperti Puteri Sarah, Elly Mazlein, Ady Putra, Iqram Dinzly, Nabila Huda, Raja Farah, Ryzal Jaafar, Jasmin Hamid, Zafrul, Anne Abdullah, Rozie Othman, Anne Ngasri, Fauzi Nawawi, Syed Ali dan ramai lagi.

Menariknya drama bersiri yang menjalani penggambaran selama empat bulan ini turut diadakan di dasar laut.

Menurut pengarahnya, Fairuz Loy, dia turut sama menyelam ke dasar laut di Pulau Perhentian bersama-sama pelakonnya untuk mengarahkan babak ketika di dalam laut.

"Mengarah di dalam laut bukan perkara mudah kerana kita susah untuk berinteraksi dengan para pelakon melalui bahasa isyarat sahaja.

"Sebelum kami masuk ke laut, saya akan memberi penerangan terlebih dahulu kepada pelakon yang terlibat dan sentiasa memastikan keselamatan mereka ketika berada di dasar laut.

"Tujuan saya menonjolkan lokasi di dasar laut ialah untuk mempelbagaikan lagi drama di negara kita kerana sebenarnya kebanyakan drama plotnya hampir serupa, hanya jalan cerita yang berbeza," ujarnya ketika ditemui di sidang akhbar di sini baru-baru ini.

Fairuz yang turut meminati aktiviti menyelam sejak dari dahulu lagi berkata, penggambaran yang diadakan di Pulau Perhentian, Terengganu, juga bertujuan mempromosikan keindahan pulau-pulau di Malaysia.

Elly sanggup mengambil lesen menyelam

Watak utama drama bersiri Na-O-Mei, Elly Mazlein, tidak pernah menyelam ke dasar laut sebelum ini, apatah lagi memiliki lesen menyelam.

Apabila ditawarkan watak Na-O-Mei, tanpa berfikir panjang, dia terus bersetuju kerana sejak dulu dia memang teringin sangat menyelam.

"Ada sekali ketika kami sedang menjalani penggambaran, kami dapat melihat beberapa ekor ikan yu dan saya amat teruja.

"Selepas ini saya akan teruskan aktiviti menyelam bila ada kelapangan kerana ia menyeronokkan dan semua masalah hilang apabila masuk ke dalam laut," cerita Elly penuh gembira.

Menurut Elly, wataknya kali ini berbeza dengan kebanyakan watak lakonannya sebelum ini yang sering teraniaya kerana Na-O-Mei adalah seorang wanita lembut tetapi tegas.

Katanya, watak Na-O-Mei kurang memerlukannya menangis walaupun hidupnya menyedihkan kerana terpisah dengan keluarga sejak dari kecil lagi.

Nabila menyelam walau mengandung

Taktala mula menjalani pengambaran Na-O-Mei, Nabila Huda, anak kepada Amy Search ini sudahpun mengandung satu setengah bulan.

Namun, atas komitmen kerana telah bersetuju untuk berlakon dalam drama ini tiga bulan sebelum dia disahkan mengandung, Nabila meneruskan penggambaran dan turut menyelam bersama pelakon-pelakon lain.

"Saya merujuk dengan doktor dan dia membenarkan asalkan saya yakin dan tidak menyelam lebih dari 10 meter ke dasar laut.

"Pada mulanya kesemua krew risau dengan keadaan saya namun saya bertegas untuk meneruskannya kerana saya memang teruja sangat untuk membawa watak Camelia itu,'' ujarnya yang memang sudah memiliki lesen menyelam sebelum ini.

Nabila yang kini mengandung lima bulan berkata, ada beberapa babak kontinya lari kerana mukanya sekejap kelihatan kurus dan tembam disebabkan mengandung.

Kisah Na-O-Mei teraniaya

Na-O-Mei sebenarnya adalah nama seorang gadis Thai yang datang ke Malaysia dan bekerja sebagai pembantu rumah kepada sepasang suami isteri yang mempunyai anak teruna bernama Azhar.

Na-O-Mei tertarik dengan gaya hidup keluarga Azhar yang sering beribadah bersama dan hidup penuh harmoni, sehingga menarik hatinya untuk memeluk agama Islam.

Naluri hati remaja seperti Na-O-Mei dan Azhar, mereka akhirnya jatuh cinta dan berkahwin secara rahsia.

Namun Na-O-Mei terpaksa berpisah dengan Azhar yang melanjutkan pelajaran ke Australia sementara Na-O-Mei yang mengandung disangka membuat onar dihalau dari rumah majikannya.

Na-O-Mei atau nama Islamnya kini Aishah, tabah menjalani hidup sendirian untuk menyara dirinya dan bayi dalam kandungan, sehinggalah saat dia melahirkan bayinya seorang diri di sebuah rumah kosong.

Aishah menamakan anaknya Na-O-Mei juga, dengan harapan Azhar dapat bertemu dengan anak mereka dan menyatukan kembali kasih sayang mereka.

Aishah terpaksa berpisah dengan anaknya demi mencari rezeki dan kerana dia tidak mahu mereka yang irihati dengannya menemui anaknya, Na-O-Mei.

Beberapa tahun kemudian, takdir telah menemukan dua orang penyelam iaitu Na-O-Mei dan Reza dan cinta mula berputik antara mereka.

Taktala itu juga Aishah bertemu semula dengan Azhar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap