Kawan-kawan

Sabtu, 20 Februari 2010

Serigala jadian ‘kitar semula’ (Kosmo)


ANTARA babak dramatik yang ditonjolkan dalam filem The Wolfman.


SEPINTAS lalu, The Wolfman mengingatkan semua terhadap filem-filem serigala jadian terdahulu yang pernah disaksikan antaranya Werewolf of London dan The Curse of The Werewolf. Itu sebenarnya yang mempengaruhi Benicio Del Toro, penerbit juga pelakon utama filem The Wolfman.

Mengekalkan visual klasik, di tangan Joe Johnston sebagai pengarah, benarlah The Wolfman cuba menghormati tradisi dari judul yang sama The Wolf Man 1941.

Perjalanan cerita masih sama, bezanya, untuk edisi 2010, The Wolfman lebih banyak bermain dengan kesan khas. Johnston menunjukkan usaha bersungguh-sungguh untuk mengangkat The Wolfman sebagai filem ‘kitar semula’ yang berprofil tinggi.

Bermula apabila seorang abang Lawrence Talbot, lakonan Benicio Del Toro pulang ke kampungnya setelah mendapat berita kematian mengejut adiknya. Tiba di kampung, Lawrence mencurigai keadaan mayat adiknya.

Musykil tentang punca kematian itu, dia mula menyiasat walaupun dihalang oleh ayahnya, Talbots (Anthony Hopkins). Lawrence mula rapat dengan tunang adiknya, Gwen Conliffe (Emily Blunt).

Visual malam yang menyeramkan menjadikan The Wolfman sebuah filem menakutkan apatah lagi babak kematian demi kematian mula mengisi plot.

Tidak sukar untuk menjangkakan penyudah filem ini, rata-rata penonton mungkin bersetuju bahawa menonton separuh jalan sahaja, seluruh filem itu sudah boleh dibayangkan.

Komen: Kepada penggemar aksi, darah dan kematian ngeri, pergilah menonton sebaliknya jika mahukan sesuatu yang lebih realistik serta visual yang mendamaikan, Valentine’s Day mungkin pilihan yang lebih tepat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Berita Harian: Hip

Harian Metro: Rap